Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? Ystävät - Tutkikaa itseänne, niin löytävälle avataan ...
torstaina, huhtikuuta 11, 2019
1 kommentti:
- Ilkka Luoma kirjoitti...
-
HS: Talousjärjestön raportti kertoo keskiluokan ahdingosta: ”Täytyy juosta kovempaa, että säilyttää elintason”
Ilkka Luoma 11.4.2019 - 9:38:
2. Jos tutkimme keskiluokan kotia, on siellä enemmän tavaraa kuin vähäosaisilla, joilla tulontasausraha ei riitä edes lääkkeisiin ja enemmän maallista esittelytavaraa suhteessa kuin ylemmällä ostovoimaluokalla, vaikka rahaa siellä on monikertaisesti. Sähköhammasharjoja ei osteta enempää kuin yksi per perheenjäsen, ellei kotitaloudessa ole kahta tai kolmea wc' tä/ kylpyhuonetta! Keskiluokka on kulutuksen vastuunkantaja, samalla se tuottaa eniten kuluttajista ympäristöjälkeä - suuren populaatiomääränsä vuoksi.
Entä kateuttakin aiheuttava näyttö- ja vertailutalous? Toki ylempi kulutusvoimaluokka harrastaa vertailua, mutta se vertailu on toisella tasolla - on kyse vapaa-ajanviettopaikkojen määrästä ja huvijahtien pituudesta sekä Espanjan kodin pinta-alasta. Näyttö- ja vertailutalous kilpistyy kahteen ilmiöön - rahan puutteeseen ja minimalismiin, joka valtaa alaa ajattelevissa perheissä. Lastenhuoneiden lelujen määrä vähenee, olohuoneen tavarakeskittymät purkautuvat ja fillarit otetaan käyttöön. Kulutusjuhla jää taakse, kun vastuu herää avatuin silmin näkemään mitä ympärillämme tapahtuu - meitä elättävä biosfääri väsyy ja muuttaa kehiyssuuntaansa siten, ettei kulutusjuhla ole enää mahdollista - tavallamme, joka nyt vielä perustuu tuohon näyttö- ja vertailutalouteen!
...
88 HELSINKI - torstaina, huhtikuuta 11, 2019 7:54:00 ip.
"Ostimme autotalliosakkeen, kun tuolle isännälle ilmestyi Harley-Davidsson ja kaupunkivarasto piti vuokrata, kun tavaraa kertyi yli tarpeen. Peräkärry tuli jo viime kesänä, kun kesähuvilalle tulee yhä enemmän rahdattua yhä suurempia eriä tavaraa - näin se kulutusjuhla etenee! Näin keskiluokassa, ja se ottaa rahaa - siis pitää saada lisää palkkaa, pitää tehdä ylitöitä ja mitä vielä - nyt duunipaikkakin viedään - robotti on muka parempi kuin minä! Velkaa tuli otettua, miten minä nyt maksan (kulutus)lainani?" -hiukan raflaavalla tavalla esitettynä!
Niin, poliitikotkin huutavat kasvua ja sillekin vielä kasvua. Keskiluokka on tuossa harhassa. Kun on annettu shoppailulle pikkusormi - vie se herkästi koko lompakon - kuten näyttää noin nyt käyneen. Keskiluokka on kulutuksen massakeskittymä ja myös yhteiskunnan suurin ryhmä, joka maksaa veroja valtion ja kuntien tulontasaukseen. Keskiluokka on markkinaväen ja mainostuuttien lempiryhmä - paljon populaa ja osuva mainos tuo suuret tulot; näin keskiluokka on herkkä virtauksille, mitä markkinatalous heille tarpeina luo.
Keskiluokka – Wikipedia