Vuosituhannen vaihteen osakehulabaloon jälkipyykki
Maanantaina 3.10. alkoi merkittävä oikeudenkäynti ns. teknohypeyhtiötä TJ Group:ia vastaan. Syyttäjän mielestä kyseessä oli harhautus, jolla mm. kansalaisilta rahastettiin väärällä informaatiolla kottikärryittäin rahaa. TJ:n väärän informaation syyte on yksi ilmiö; kaiken kaikkiaan voi myös muutakin jatkoselvityksissä löytyä. Samoin TJ ei liene ainut yhtiö, jossa tulevaisuus nähtiin kauniina ja strutsinsulkalöyhytyksen leppeänä menestystarinana.
Kansa kävi innolla hypetyspoikien mitä ihmeellisimpiin ideoihin ja innovaatioihin käsiksi osakeantien myötä. Yritysantijärjestelijät suunnittelivat kilpaa mitä suurinumeroisimpia antitähtisateita. Kahvikupin ääressä huomattu "idea" oli jotakin mystistä ja maailmanluokkaa; olimme tietotekniikan kolmannessa taivaassa. Suomi oli tutkimuksissa maailman kärkimaa mobilepalveluissa ja -innovaatioissa. Yhtiöiden hypetysarvot olivat miljardeissa. Sittemmin nollia karisi pois kuin 1930-luvun Saksan inflaatiossa.
Kansa koki itselleen rikastumisen huumaa, pörssikurssit kohosivat miehekkäässä kulmassa kohti taivaita. Laskennallinen omaisuusmassa oli tuhti, kuten juuri nyt asuntojen osalta. Pörssiosakkeet kuten asunnotkin ovat rahaa vasta myydessä ja saatuun hintaan vaikuttaa kysyntä. Kansalaiset halusivat 1999 rikastua nopeasti, mutta onneksi se tehtiin omalla, ei lainarahalla kuten asunnot ym. hankinnat 1989-1990. Rikastuminen loppui kuin siivettömän lehmän lento 2000-01. Monet hypetysyhtiöt vaipuivat koomaan ja keksinnöt eivät olleetkaan likimainkaan maailmanluokkaa. Olimme niin hypeihmiset kuin sijoittajatkin euforisesti sijoituksen lumotussa maailmassa odotusarvolla nokkelien antiesitteiden luottamuksessa jostain ainutlaatuisesta, joka tekee meistä miljonäärejä. Tosiasiassa Suomessa ei tuolloin 1997-2001 keksitty juuri mitään kestävää ja ainutlaatuista. Vallalla oli infokratian esimarssi ja milloinkaan ennenkään uuden aallon ensirintamasta ei ole syntynyt merkittäviä käyttäjäsovelluksia.
Liiketoiminnan säännöt ovat nyt samat kuin aina ennenkin. Nyt olemme asemassamme maailmalla, emme ole ykkösenä, mutta olemme hyvissä valmiuksissa hypen toiseen aaltoon, jossa tulee markkinoille oikeita ja hyödyllisiä innovaatioita, keksintöjä ja ennenkaikkea lopputuotteita ja -sovelluksia, joista on käyttäjilleen hyötyä. Suomi ei enään elä siinä ainutlaatuisuuden harhassa kuin muutama vuosi sitten.
Rikastumiseen ei ole oikotietä, pääsääntö on maltti, huolellisuus, uteliaisuus ja ennenkaikkea henkilöstön ymmärrys asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Me välillä hullaannumme spekulaatiorahaan, joka ei ole todellista; se on aina pois jostain ja viime kädessä tavallinen kansa jalkakäytävillä maksaa koko hulabaloon niin onnistuneista kuin epäonnistuneista yrityksistä ja rahastuksista. Pidetään kiinni lompakoistamme, sillä hype II lähestyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti