Söimmekö
huomisen eväitä nostattamalla liikaa tiettyjen ammattiryhmien
palkkoja 1]
– karkasiko tuottavuus alamäkeen maksettuun hintaan nähden ja
menetimmekö kilpailukyvyn? Esimerkiksi käy erinomaisesti valtiomme
enemmistö-omisteinen lentoyhtiö Finnair, joka lienee eräs maailman
turvallisimmista lentoyhtiöistä 2].
Palkka
on Suomessa vain osatotuus – työvoimakustannukset 3]
ovat yhtiöitä ja työnantajia enemmän koskettavia kuin kuluerä
työntekijän bruttopalkkana. Henkilöstön kaikkinaiset sivukulut
lienevät Suomessa eräät EU-Euroopan korkeimmista.
Finnair
käyttää suosituilla ja hyvin tuottavilla Kiinan lennoilla ”air
china” -lentonimikkeellä kiinalaista matkustamohenkilökuntaa.
Kiinnostuneet voivat tiedustella Finnairista heidän
kokonaispalkkauskustannuksia per henkilö ja verrantona suomalaiseen
kanssatoveriin.
Finnair
sai jo vuosia sitten kyseenalaista mainetta henkilöstön
lakkoiluinnolla 4],
joka on laillisesti järjestettynä työtaistelukeino,
jota myös Suomessa reippaasti käytetään 5],
jopa laittomina toimina, joista maksetaan aina kiltisti
tuomioistuimen määräämät sanktiosakot – siksi pieniä nuo
rikemaksut ovat!
Ulosmittasimme
liikaa palkankorotuksia
[?]
[
… ulosmittasimme
liikaa liksoja!
~
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=946425
- [10173
]
Olemmeko
niistäneet liikaa viimeisten 15 vuoden aikana, kun reaalipalkkamme
nousivat reippaasti muihin aiempiin vuosikymmeniin verrattuna.
Täältäkö löytyy yksi syy miksi työpaikat karkaavat halvempien
toverien 6]
maihin ja aikaansaavat raksamiesten vyöryn maahamme Virosta,
Valko-Venäjältä, Kazakstanista jne ---.
Haluammeko
säilyttää työpaikkamme
–
[
… töitä
vaikka pienemmällä palkalla
~
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=976157
-
]
olemmeko
valmiit palkanalennuksiin, nehän myöskin alentavat
kokonaispalkkauskuluja. Olisiko Finnairissakin ylimmän johdon
aloitettava mallin vuoksi omien palkkojen, bonuksien ja palkkioiden
alennus sekä ylimääräisten eläke-etuuksien kalastelun
lopettaminen?
Esimerkki:
Finnairin toimitusjohtaja ilmoittaa ensimmäisenä, että ”pudotan
seuraaviksi kolmeksi vuodeksi palkkaani
ja palkkioitani 20 prosenttia”
– hyvä. Seuraavaksi toimitusjohtaja esittää pyynnön alla
oleville johtajilleen, jotta he pudottavat palkkojaan ja palkkioitaan
15 prosenttia – hyvä.
Päällikkötaso
vuorostaan ilmoittaa muille finnairilaisille,
että
me pudotamme palkkojamme ja palkkioitamme 10 prosenttia ja esittävät
toiveen, että kaikki muut osallistuvat ”siivillä pysymisen
talkoisiin” panoksella, joka olisi viiden prosentin palkkojen
alennus – hyvä.
Syntyisikö
näin ratkaisu, joka estäisi ~700 henkilön poispotkimisen?
Nythän
ei uhkailtu, vaan ilmoitettiin rehdisti, mitä seuraa, ellei
Finnairissa päästä ratkaisuun säästötavoitteiden osalta. Tämä
ei ole kiristystä – kuten työtekijäjärjestöt yhdestä suuusta
huutavat; käyvätkö nyt lakkoon, ja samalla sinetöivät töiden
loppumisen – omalta kohdaltansa.
Finnairin
omistuslaajennus itään!
[
… Finnair
saneerataan myyntikuntoon!
~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/150555-finnair-saneerataan-myyntikuntoon
-
]
Muutoin
voidaan todeta, että Finnairille hyödyllinen omistuskumppani olisi
kiinalaisten Air China, sillä Kiinassa on lentokonepula, Helsinki on
hyvä välietappi muualle Eurooppaan, Finnair osaa kaukoidän
eurooppalennot ja Finnairilla on paljon teknologista
turvallisuusosaamista, mitä ei saata niin paljon olla Air China´lla
[?]
- ostaako
Air China Finnairista vähemmistöosuuden ja kuinka suuren?
VIITTEET
1]
Hinnoitteliko
paperimies itsensä kilometritehtaalle?
~
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=928536
-
2]
Eräs
turvallisimmista lentoyhtiöistä
~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/finnairin-koneet-ovat-toimineet.html
-
3]
Kokonaispalkkakustannukset
– töihin vaikka pienemmällä palkalla!
~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152070-toihin-vaikka-palkkoja-alentamalla
-
4]
Matkustamohenkilökunnan
lakot ja niiden ajoitus
~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/lakkoilu-johtaa-palkanalennuksiin-tai.html
-
5]
Lakkoilu
ei saa vahingoittaa muita – ulkopuolisia! ~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/lakko-ei-saa-koskaan-vahin_114193901872674668.html
-
6]
Automatisoimme
itsemme työttömiksi ja loputkin duunit karkaavat halvempien
toverien maihin!
~
http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/104880-automatisoimme-itsemme-ty%C3%B6tt%C3%B6miksi
-
EXTRA
Kuinkla
valtionyhtiöidemme ”siivet kantavat”
~
http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/kuinka-valtionyhtioidemme-siivet.html
-
Ilkka
Luoma
---28032014---
doc.: finnair_28032014.doc
– OpenOffice Writer
440 | 4757
1 kommentti:
HS: Tibet Airlines alkaa lentää joka viikko kaksi kertaa Helsinki-Vantaalta Jinaniin – Mistä ihmeestä on kyse?
~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006061795.html -
...
Ilkka Luoma 6.4.2019 - 19:43:
Takana Air China vaikuttaa voimakkaasti. On ollut vain ajan kysymys, jolloin Kiina alkaa lentää omilla koneilla Suomeen - Finnairille on ollut täyspottinen Lotto-voitto nämä Kiinan lennot. On toki selvää, että Venäjän kanssa on pitänyt myös sopia asioista - se taas ei ole Kiinalle mikään ongelma. Toisaalta useat Finnairin vuorot Kiinaan ja erityisesti Kiinasta ovat olleet Finnairin koneilla Air China -lentoja.
Finnairin omistuslaajennus itään! -- Finnair saneerataan myyntikuntoon!
Muutoin voidaan todeta, että Finnairille hyödyllinen omistuskumppani olisi kiinalaisten Air China, sillä Kiinassa on lentokonepula, Helsinki on hyvä välietappi muualle Eurooppaan, Finnair osaa kaukoidän eurooppalennot ja Finnairilla on paljon teknologista turvallisuusosaamista, mitä ei saata niin paljon olla Air China´lla [?] - ostaako Air China Finnairista vähemmistöosuuden ja kuinka suuren?
[2014] Lennämme vielä ”omilla siivillä”!
Meillä on sinivalkoiset siivet – Finnair, kansallinen ylpeys turvallisuuden osalta – ehkä turvallisin lentoyhtiö maailmassa, tai toiseksi …? Finnair oli kotimaan monopoli, lentoliput olivat usein kalliimpia kuin kilpaillut lennot muualle Eurooppaan. Ei ollut saneeraustarpeita. Nyt ollaan täydessä kilpailussa, mitä tehdään? No – Finnairilla on kaukoidän – ja tarkemmin sanoen erittäin tuottoisat Kiinan lennot.
Finnair osasi pääjohtaja Keijo Suilan aikana nauvotella erinomaisesti kiinalaisten kanssa 2] – neuvottelumenestys kulminoituu osaksi Kiinan Kulosaaren suurlähetystön pitkäaikaiseen kaupallisen osaston päällikköön, herra Li Guangyun´ hin – hän osasi järjestellä tilanteita, joissa Finnair lentää Euroopan yksiä lyhimpiä vuoroja useisiin kiinalaisiin suurkaupunkeihin.
Merkittävää on se, ettei Helsinki-Vantaan lentoasemalla näy Air China´n 3] tai muitakaan kiinalaisten lentokoneita, tosin jotkut Finnairin Kiinan vuoroista lennetään niin kutsuttuina Air China -lentoina. Air China on kasvamassa ehkä maailman suurimmaksi lentoyhtiöksi?
Lähetä kommentti