lauantaina, maaliskuuta 29, 2014

Sakkaavatko finnairilaisten palkat - kestävätkö siivet?

Söimmekö huomisen eväitä nostattamalla liikaa tiettyjen ammattiryhmien palkkoja 1] – karkasiko tuottavuus alamäkeen maksettuun hintaan nähden ja menetimmekö kilpailukyvyn? Esimerkiksi käy erinomaisesti valtiomme enemmistö-omisteinen lentoyhtiö Finnair, joka lienee eräs maailman turvallisimmista lentoyhtiöistä 2].


Palkka on Suomessa vain osatotuus – työvoimakustannukset 3] ovat yhtiöitä ja työnantajia enemmän koskettavia kuin kuluerä työntekijän bruttopalkkana. Henkilöstön kaikkinaiset sivukulut lienevät Suomessa eräät EU-Euroopan korkeimmista.

Finnair käyttää suosituilla ja hyvin tuottavilla Kiinan lennoilla ”air china” -lentonimikkeellä kiinalaista matkustamohenkilökuntaa. Kiinnostuneet voivat tiedustella Finnairista heidän kokonaispalkkauskustannuksia per henkilö ja verrantona suomalaiseen kanssatoveriin.

Finnair sai jo vuosia sitten kyseenalaista mainetta henkilöstön lakkoiluinnolla 4], joka on laillisesti järjestettynä työtaistelukeino, jota myös Suomessa reippaasti käytetään 5], jopa laittomina toimina, joista maksetaan aina kiltisti tuomioistuimen määräämät sanktiosakot – siksi pieniä nuo rikemaksut ovat!


Ulosmittasimme liikaa palkankorotuksia [?]
[ … ulosmittasimme liikaa liksoja! ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=946425 - [10173 ]

Olemmeko niistäneet liikaa viimeisten 15 vuoden aikana, kun reaalipalkkamme nousivat reippaasti muihin aiempiin vuosikymmeniin verrattuna. Täältäkö löytyy yksi syy miksi työpaikat karkaavat halvempien toverien 6] maihin ja aikaansaavat raksamiesten vyöryn maahamme Virosta, Valko-Venäjältä, Kazakstanista jne ---.


Haluammeko säilyttää työpaikkamme
[ … töitä vaikka pienemmällä palkalla ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=976157 - ]

olemmeko valmiit palkanalennuksiin, nehän myöskin alentavat kokonaispalkkauskuluja. Olisiko Finnairissakin ylimmän johdon aloitettava mallin vuoksi omien palkkojen, bonuksien ja palkkioiden alennus sekä ylimääräisten eläke-etuuksien kalastelun lopettaminen?

Esimerkki: Finnairin toimitusjohtaja ilmoittaa ensimmäisenä, että ”pudotan seuraaviksi kolmeksi vuodeksi palkkaani ja palkkioitani 20 prosenttia” – hyvä. Seuraavaksi toimitusjohtaja esittää pyynnön alla oleville johtajilleen, jotta he pudottavat palkkojaan ja palkkioitaan 15 prosenttia – hyvä.


Päällikkötaso vuorostaan ilmoittaa muille finnairilaisille,

että me pudotamme palkkojamme ja palkkioitamme 10 prosenttia ja esittävät toiveen, että kaikki muut osallistuvat ”siivillä pysymisen talkoisiin” panoksella, joka olisi viiden prosentin palkkojen alennus – hyvä.


Syntyisikö näin ratkaisu, joka estäisi ~700 henkilön poispotkimisen?

Nythän ei uhkailtu, vaan ilmoitettiin rehdisti, mitä seuraa, ellei Finnairissa päästä ratkaisuun säästötavoitteiden osalta. Tämä ei ole kiristystä – kuten työtekijäjärjestöt yhdestä suuusta huutavat; käyvätkö nyt lakkoon, ja samalla sinetöivät töiden loppumisen – omalta kohdaltansa.


Finnairin omistuslaajennus itään!

Muutoin voidaan todeta, että Finnairille hyödyllinen omistuskumppani olisi kiinalaisten Air China, sillä Kiinassa on lentokonepula, Helsinki on hyvä välietappi muualle Eurooppaan, Finnair osaa kaukoidän eurooppalennot ja Finnairilla on paljon teknologista turvallisuusosaamista, mitä ei saata niin paljon olla Air China´lla [?] - ostaako Air China Finnairista vähemmistöosuuden ja kuinka suuren?

VIITTEET
1] Hinnoitteliko paperimies itsensä kilometritehtaalle? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=928536 -
3] Kokonaispalkkakustannukset – töihin vaikka pienemmällä palkalla! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152070-toihin-vaikka-palkkoja-alentamalla -
4] Matkustamohenkilökunnan lakot ja niiden ajoitus ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/11/lakkoilu-johtaa-palkanalennuksiin-tai.html -
5] Lakkoilu ei saa vahingoittaa muita – ulkopuolisia! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/lakko-ei-saa-koskaan-vahin_114193901872674668.html -
6] Automatisoimme itsemme työttömiksi ja loputkin duunit karkaavat halvempien toverien maihin! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/104880-automatisoimme-itsemme-ty%C3%B6tt%C3%B6miksi -

EXTRA
Kuinkla valtionyhtiöidemme ”siivet kantavat” ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2014/02/kuinka-valtionyhtioidemme-siivet.html -


Ilkka Luoma

AL US Vf IL BLOG 33161
---28032014---

doc.: finnair_28032014.doc – OpenOffice Writer

440 | 4757 

1 kommentti:

Ilkka Luoma kirjoitti...

HS: Tibet Airlines alkaa lentää joka viikko kaksi kertaa Helsinki-Vantaalta Jinaniin – Mistä ihmeestä on kyse?

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006061795.html -

...
Ilkka Luoma 6.4.2019 - 19:43:

Takana Air China vaikuttaa voimakkaasti. On ollut vain ajan kysymys, jolloin Kiina alkaa lentää omilla koneilla Suomeen - Finnairille on ollut täyspottinen Lotto-voitto nämä Kiinan lennot. On toki selvää, että Venäjän kanssa on pitänyt myös sopia asioista - se taas ei ole Kiinalle mikään ongelma. Toisaalta useat Finnairin vuorot Kiinaan ja erityisesti Kiinasta ovat olleet Finnairin koneilla Air China -lentoja.

Finnairin omistuslaajennus itään! -- Finnair saneerataan myyntikuntoon!

Muutoin voidaan todeta, että Finnairille hyödyllinen omistuskumppani olisi kiinalaisten Air China, sillä Kiinassa on lentokonepula, Helsinki on hyvä välietappi muualle Eurooppaan, Finnair osaa kaukoidän eurooppalennot ja Finnairilla on paljon teknologista turvallisuusosaamista, mitä ei saata niin paljon olla Air China´lla [?] - ostaako Air China Finnairista vähemmistöosuuden ja kuinka suuren?

[2014] Lennämme vielä ”omilla siivillä”!

Meillä on sinivalkoiset siivet – Finnair, kansallinen ylpeys turvallisuuden osalta – ehkä turvallisin lentoyhtiö maailmassa, tai toiseksi …? Finnair oli kotimaan monopoli, lentoliput olivat usein kalliimpia kuin kilpaillut lennot muualle Eurooppaan. Ei ollut saneeraustarpeita. Nyt ollaan täydessä kilpailussa, mitä tehdään? No – Finnairilla on kaukoidän – ja tarkemmin sanoen erittäin tuottoisat Kiinan lennot.

Finnair osasi pääjohtaja Keijo Suilan aikana nauvotella erinomaisesti kiinalaisten kanssa 2] – neuvottelumenestys kulminoituu osaksi Kiinan Kulosaaren suurlähetystön pitkäaikaiseen kaupallisen osaston päällikköön, herra Li Guangyun´ hin – hän osasi järjestellä tilanteita, joissa Finnair lentää Euroopan yksiä lyhimpiä vuoroja useisiin kiinalaisiin suurkaupunkeihin.

Merkittävää on se, ettei Helsinki-Vantaan lentoasemalla näy Air China´n 3] tai muitakaan kiinalaisten lentokoneita, tosin jotkut Finnairin Kiinan vuoroista lennetään niin kutsuttuina Air China -lentoina. Air China on kasvamassa ehkä maailman suurimmaksi lentoyhtiöksi?