torstaina, maaliskuuta 30, 2023

Kiina purjehtii Eurooppaan Koillisväylää pitkin

k |2514|400464| v


Kartta: ~ https://www.kaleva.fi/koillisvaylan-mahdollisuudet-selvitetaan/2331790 - otsikoirtuna näin: 

"Koil­lis­väy­län mah­dol­li­suu­det sel­vi­te­tään

-toimittajana Arja Mikkola.



Aasian kauppareitti Eurooppaan kulkee Venäjän pohjoisen rantaviivaa pitkin

Tänään Suomi haaveilee ratayhteydestä Norjaan ja sieltä Jäämerelle!


HS: ~ https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000009469573.html -, otsikoituna näin:
"Suomi tarvitsee parempia maayhteyksiä Norjan satamiin
Pohjois-Suomeen kaavailtuihin liikennehankkeisiin liittyvät kannattavuuslaskelmat menevät geopolitiikan takia uusiksi."
-toimitettuna HS-pääkirjoitustoimistosta.


--

[20U18]


PROLOGI -- Kiinan keisarin Zhu Di' n eunukki-amiraali Zheng He' n dzonkki-laivastot, ollen maailman suurimpia laivastoja purjehtivat 1400 -luvun alkuaikoina ”kaikkialle maailmaan” -levittämään kauppaansa, keräämään turvallisuudesta veroja ja esittelemään kulttuuriaan – kunnioittaen vierasmaansa tapoja, uskoa ja kulttuureita … 


 -- kaikki tämä tosiaan jo 1400 -luvun alkupuolella!


Nyt Kiina ojentelee ”kauppasormiaan kaikkialle maailmaan”
[1 – 1420 miljoonaa kiinalaista tuottaa niin paljon, että maailman suurimmaksi kasvaneena se tarvitsee paljon kauppaa, raaka-aineita, ideoita ja suunnitelmia – ravinnosta puhumattakaan.

”Maailmanvalloitusta” ei tehdä asein, kuten nykyinen maailmanpoliisi Yhdysvallat, joka jo varautuu sotaan Kiinaa vastaan
|E | E*

.. vaan kaupalla, jossa pyritään kahden kauppaan eli siten, että kumpikin osapuoli voisi olla tyytyväinen jossain ajan saatossa. Suomi on nyt useamman tuhannen juanin paikassa – jos vain oivallamme.

[1 ~ https://yle.fi/uutiset/3-10043707 -
|E ~ https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009474688.html -, IS-otsikoituna näin: "Pentagon: Yhdys­valtojen varauduttava sotilaalliseen yhteen­ottoon Kiinan kanssa
Puolustusministeri Lloyd Austin toivoi kongressilta lisää määrärahoja asevoimien modernisointiin
." 

-toimittajana Olli Söderkultalahti.


Suomella oli yhteys Jäämerelle vielä 1941 – laillisesti,

… venäläiset olivat Saksan kolmannen valtakunnan myötävaikutuksella jättäneet Talvisodan jäljiltä meille jäättömän sataman väylänä ulos maailmalle. Adolf Hitlerin Saksaa taas tuolloin kiinnosti Kolosjoen kaivos ja sen nikkeli [2. Nikkeli oli ja on sotametalli ja Saksan Operaatio Barbarossa tarvitsi paljon tankkeja, tykkejä ja lentokoneita – kaikki nuo tarvitsevat tänäänkin nikkeliä. Olimme osa tuota kohtalokasta Barbarossaa (1941) – idän valloitusta Saksan aseveljenä.

[2 ~ https://areena.yle.fi/1-3788517 -

Nyt Kiina haluaa erilaisia, toisiaan täydentäviä kauppareittejä myös Eurooppaan, joka jatkuu Portugalin eteläkärjestä kauas itään Venäjän Uralille. Kiina on haistanut jo ajat sitten juuri Länsi-Euroopan kasvuhuuruisen elintason juovuttaman kulutusinnon ja itäisen Euroopan ja sen jatkeen Siperian maailman suurimmat raaka-ainelähteet.


Kiina asemoi itseään kauppakansaksi – ei sotilaskansaksi,

… ei edes keisari Zhu Di' n (Yongle) aikana [3, vaikka dzonkki-laivastojen mukana oli suuret varuskunnat – sotilaina. Eräs nykyisen kauppakansan reitti Eurooppaan on Koillisväylä, jonka väylästön uusmittaus on jo käynnissä. Kiina haluaa tietää todelliset syväykset uusille jäänmurtokykyisille aluksille, jotka aloittaisivat tavaravirran Kiinasta Eurooppaan, ympäristöllisesti herkkää luontoaluetta pitkin.

[3 ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Yongle -

__
Venäjä on sopinut Kiinan kanssa taata Koillisväylän kulkuturvallisuuden,

.. kulkeehan väylä liki koko pituudeltaan Venäjän talousalueella ja Kiina edellyttää turvaa aluksilleen, tosin Kiina tilannee kohta ensimmäiset jäävahvisteiset ja puolustuskykyiset sota-alukset, ehkä sittenkin hankkimalla telakan, joka kykenee tällaisten aluksien suunnitteluun ja rakentamiseen.

Menetimmekö sokeudessamme suuren mahdollisuuden - Helsingin telakka oli menossa Kermas -konsernille? Entä nyt?

Kanadasta ostaja? |e

|e ~ https://www.hs.fi/talous/art-2000009476310.html , otsikoituna näin: 

"Kanadalainen yhtiö aikoo ostaa Helsingin telakan venäläisiltä"
-toimittajana Petri Sajari.

__
Suomi oli ainutlaatuisessa asemassa – olimme Arktisen Neuvoston puheenjohtajamaa
[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.fi/2017/02/an-pohjoinen-ulottuvuus-miksi-kiina.html - ]

Lyhyesti agenda [4, jossa kiinalaiset ja venäläiset heiluttavat tahtipuikkoa – Kiina saa reittinsä, Venäjä asiakkaansa ja venäläiset tavaransa ja ideansa omalle tuotannolle – sivujuonteena kiinalaiset saavat aseteknologiaa ja puhdasta vettä kuivuvaan pohjoisosaansa.

Venäläiset saavat lisäksi lainoitusta, vientiä ja loputonta kysyntää aluksi öljylle ja vähän pidemmäksi aikaa maa- ja nestekaasulle. Atomivoimakin yhdistää – Kiinassa rakennetaan 30 uutta ydinvoimalaa …


[4 Mutta entä me – suomalaiset?
[ ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/246734-koillisvaylalta-suomen-lapi-muualle-eurooppaan - ]

Koillisväylä-projekti on ollut pitkään suunnittelussa. Uudet laivat, Siperian jokiväylät ja satamat, jäänmurtajat, Liinahamarin satama, Jäämerenrata, ulottuen "oikean käsivarren" vuokraratapohjaa pitkin Petsamon Liinahamariin, jonne kiinalaissatama … ja Helsingistä lopulta tunneli Tallinnaan.

Suomalaiset liikemiehet ovat vikkelästi sukkuloineet Pekingin ja Moskovan väliä ..

__
|E* ~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009467827.html - 

"Putin: Venäjä ja Kiina eivät ole luomassa sotilasliittoa"



>



|  58  SUOMI24  203 |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  Twitter  |




__
108948




2


Ei kommentteja: