ELÄMÄN|2825|473950|PELI
Kuva. ~ https://www.bookgarden.fi/product/florence-scovel-shinn-elaman-peli-ja-kuinka-sita-pelataan/ -
" .. Teos on julkaistu ensimmäisen kerran vuonna 1925 inspiroimaan tuhansia ihmisiä ympäri maailman oman merkityksensä ja kuuluvuudentunteensa löytämiseen. Tämä pieni kirja ohjaa sinua ymmärrykseen oman mielesi johtavasta roolista elämäsi pelissä. .. "
****
[20U13] -- Elämä on peli, joka syntyi kauan sitten
– kun ensimmäinen "satunnainen" (?) molekyyliryhmä tai pelkkä yksi molekyyli (atomikooste) hoksasi jakaantua!
Jakaantuminen oivalsi myöhemmin, että elämän peli voi olla ”ikuista” (evoluutio ohjenuoranaan) - niin kauan kun jakaantuminen ja jälleen yhdentyminen saadaan elävästä käyntiin liittoutumien (!) ansiosta – vieläpä onnistuneesti.
Elämän pelissä on jäänyt matkalle mittaamaton määrä biomassaa, joka on tuottanut hyötyä muiden jatkumiseksi "jatkumolle" -uusille sukupolville.
Voidaan sanoa, että tasan jokainen nyt elossa oleva organismi, laji ja ihmisyksilö (Sinäkin) on pelissä voittanut kaiken, koska elonketju on ollut katkeamaton sieltä ”haman alusta” alkaen.
Ajatuksia "haman alusta"?
__ __
Emme tiedä missä ”alku” on,
-- mutta kaukana ajallisesti; meille mittaamattoman kaukana – tai lähellä – onhan jokaisen takaisinkytkentä suorittanut elollisen perintöhypyn jokaisessa hedelmöityksen kohdassa. Olemme siis pelien pelin voittajia, vaikka on täysin mahdollista, että juuri Sinun tai minun kohdalla se päättyy – sammuneita sukuja on miljoonittain.
Maallisessa pelissä vuosia sitten julkistettiin pelikauppa vailla vertaa –
Nokia myi mobilensa vain viisi kertaa kalliimmalla kuin Supercell kävi kaupaksi japanilaisille (nykyään omistajina ovat kiinalaiset enemmistönä) – näin korkealle noteerataan bittipelit, jotka pelataan huomenna miltei täysin niillä esimerkiksi Nokian myymillä älykännyköillä; kunnes Huawei astui peliin..
..
Maallisuuden elämänpeli on ravinto,
-- tarve lisääntyä sekä kyky kasvattaa – tässä pelissä ei paljon bittipolitiikka vihellä. Bittipelit ovat arvottomia, kun tarkastelemme Maslowin tarvehierarkian ”alkeellisimpia tasoja” - Elämän pelin hengitys, vesi ja kiinteä ravinto valmistuvat biosfäärin oman pelilaitoksen tuotoksena – apuna käyttäen fotoni- yms. aaltoja auringostamme.
Biosfäärin pelissä biomassojen keskinäinen biologistekoälyllinensuhde on meille ihmisille tuntematon peliyhtälö – tuossa yhtälössä muhivat ne jotkin, joita tasapainoksi, evoluution sopeumaksi ja itsekurilliseksi suojeluvaistoksi kutsutaan.
Sanotaan muutoinkin, että ihminen elää pelissä –
-- jossain sellaisessa matriisissa, jonka sävellys juontuu universaalista käyttöjärjestelmästä (universumin käyttöjärjestelmä), jolle jotkut ovat antaneet nimen Jumala, Allah, Jehova - Jahve; ja niin edelleen – uskottomat turvaavat tietämättömyytensä ymmärryksensä kasvuhokeman ja näyttö- ja vertailutalouden mittoihin, joissa kaiken tieto on joskus hallussamme?
Luonto pelaa myös omaa peliä,
-- jossa mustapekka saattaa jäädä jakajan käteen – tuo jakaja, ihminen on biomassaltaan sangen pieni nokitus, mutta hallitsevana tekijänä uskomamme valttikortti – tai siksi me ihmiset sen luulemme.
Olemmeko perustaneet valtin ilman kuningatarta – pelkkä kuninkuus ei jatka ”loputtoman elämän pelin” jatkumoa – vaan jokerin voima saattaa nokittaa meidät pelistä pois – hävinneenä.
Mitä peliä Sinä pelaat –
-- pelaatko peliä lapsiesi tähden, oman etusi nähden vai megalomaanisen näyttö- ja vertailutalouden vuoksi, jotta näyttäisit bluffissasi paremmalta kuin sisuksesi olisivatkaan.
Onko meidän peli jo hävitty?
Mikä on meidän rooli seuraavalla kierroksella, kun elämän valttikortteja jaetaan – jääkö meille vain tyhjä käsi – luonnon korjatessa täyden potin?
..
Lopuksi voisi esittää muutamia kysymystä peleistä, pelaamisesta ja riippuvuuksista ---
1] Voisiko pelaamalla ratkaista huomisen sodat – sotapelien esiinmarssi ulkoavaruudellisina ilmiönä?
2] Olisiko peleistä mahdollisuus kehittää mallinnusta ihmisen psyykeen saloista – pelimiesten pelimanipulaatio?
3] Voiko peliriippuvuus 4] muuttaa ajatuskantojamme olevaisuudestamme – itsemurha-aaltojen yleistyminen?
…
4] Peliriippuvuus villitsee ikään, sukupuoleen, arvoon, sosiaaliluokkaan katsomatta ..
~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/03/hedelmkaruselli-villitsee-ikn.html - --![BLOG/il]
__ __
Ja sitten utopistisin (?) skenaario, mitä täyden linjan riippuvuus pelimaailmoista voisi tehdä ---
”Kutistuuko ihmisen olemus pelkiksi aivoiksi, kun pelit ottavat haltuun fyysisen kehityksemme ja pienentävät biomassamme aivollisiksi lasikuutioiksi – joiden cubic' inen [ ~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Cubic - ] meri täyttäisi maanpinnan ja aivollinen pelikeskuskone jakaisi virtuaalisesti tuntemuksia; hallitusti/ hallitsemattomasti tai peräti tietoisesti manipuloiden meidät geneettiseksi ”sopaksi” pelien matriiseihin – antamatta vastausta – ollako vai ei!”
__
Kubitti
~ https://fi.wikipedia.org/wiki/Kubitti -
"Kubitti[1] on kahden kvanttitilan lineaarinen superpositio. .."
KYSYMYS --- !
”Minne matkustaisit, jos olisit ainoa ihminen maan päällä ja kaikki laitteet, systeemit, koneet, hotellit, kuljetukset ja ateriat toimisivat - mutta olisit täysin yksin – ainoa ihminen” - nyt muunnetaan alku:
”Mitä pelaisit …? ”
__
PS.
Elämänpelin avauskirjoitus
~ https://keskustelu.suomi24.fi/t/15397380/elamanpelin-avauskirjoitus -
_
146757
| 9 SUOMI24 192 | VU | FB | Vapaa sana | FB tilannehuone | X |
__
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti