Näytetään tekstit, joissa on tunniste julkinen velka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste julkinen velka. Näytä kaikki tekstit

keskiviikkona, huhtikuuta 05, 2023

II - Velka kasvaa - alkavatko nyt leikkaukset?

 vel|2523|401091|ka


Tuohon graafiin voi sitten sijoitella eri tapahtumia ja aikaisia pääministereitä - kuka ja ketkä tekivät milloinkin --- 



II - Velka kasvaa - alkavatko nyt leikkaukset?

Suomi sai uuden eduskunnan ja nyt on odotettavissa huonoja aikoja vähäosaisille!
[ ~ https://yle.fi/a/74-20025555 -, otsikoituna näin: 

"

Tulevista kansanedustajista peräti neljä viidestä mieluummin leikkaa palveluista kuin ottaa lisää velkaa

" -YLE-toimittajana Marica Paukkeri ]



[ ~ https://yle.fi/a/74-20025764 -, otsikoituna näin:
"Dansken Kuoppamäki: Kuuden miljardin sopeutus on Suomelle "haastava" ja leikkaamalla jopa "haitallinen""
-YLE-toimittajina Antti Parviala ja Anna Näveri.]



[20U14] -- USA ilmoitti hyväksyvänsä jälleen liittovaltion velkakaton nostamisen -

.. ennätystasolle. Republikaanit hyväksyivät ja demokraatit kiljuen allekirjoittavat – ei ole muuta vaihtoehtoa. Euro-Euroopassa EKP painaa seteleitä ja laskee bittirahaa pankkeihin 1] – ostetaan eurovaltioiden velkapapereita näillä ”katteettomilla” painokonerahoilla. Velan määrä kasvaa kaikkialla. Mitä velka on?


Velka on toiselta lainattua ostovoimaa, joka on tehty jollain keinolla
[ Velka syö huomisen edellytyksiä ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22531-velka-syo-huomisen-poydan-leivattomaksi - ]

Keinoja on monia – ansainta on niin suurta, että jää ylijäämiä tai sitten ostovoimaa kertyy ”ansiottomana ansaintana” (pörssi- yms. valuutta-, raaka-aine- yms. pelit) niin paljon, että tulee kiire saada tuottamaton pääoma liikkeelle, sillä se ylläpitää kysyntää. Taloa ei makseta käteisellä – pitää saada velkaa.


Entä jos emme ota velkaa pankista?

Jos omakotitalonrakentaja saa tavaraluottoa kaikilta osatoimittajilta – esimerkiksi 15 vuodeksi, voisi talon rakentaminen olla mahdollista ilman pankkivelkaa, ja entä jos tuossa tavaratoimittajan luottamuksessa ei ole korkoa, vaan se on leivottu hintaan? Lopultahan velanotossa on vain kysymys luottamuksesta tai sen 'korvikeveljestä' vakuuksista ja/tai takaajasta.


Kuinka pitkälle voidaan velkaantua?

[ Esimerkki Yhdysvalloista ~ https://keskustelu.suomi24.fi/t/17709894/usn-liittovaltion-velkaantuneisuus-lahestyy-selvitystilaa - ]


USA:n liittovaltio on jo nyt enemmän velkaa Kiinalle, kuin on sen vuotuinen sosiaalibudjetti. Meillä valtion velkaraja on ylittämässä 120 prosenttia valtiomme budjetista – siis velkaa kaikille, ei vain yhdelle. USA:n velka on ongelma, tai se ei ole heille ongelma, koska on oma valuutta – dollari, jota voidaan säädellä. EKP:kin säätelee omaa euroaan alhaisen inflaation tavoitteella. Kiina ei enää luota saavansa reaalista kokonaan velanmaksua USA:sta.


Rahalla pääsee, mutta sillä ei elä!

Saksalaiset muistavat, kun aamulla ruisleipä maksoi puoli kottikärryllistä seteleitä – tosin iltapäivällä se maksoi jo koko kottikärryllisen. Rahalla ei saa mitään, jos se menettää arvonsa. Jos maailmassa olisi yksi valuutta, eikä sitä painettaisi jatkuvasti katteetta lisää, ei meillä olisi valuuttapeliä, jolla monet tänään rikastuvat ”ansiottaan” - tekemättä mitään elonkierron järjestelmien ylläpitämiseksi.


Ennen raha sidottiin johonkin konkreettisesti arvokkaaseen – kultaan
[Bretton Woods ~ https://www.eurojatalous.fi/fi/2019/artikkelit/bretton-woodsin-perinto-epatodennakoinen-menestystarina/ -, otteeltaan näin: 


" .. Dollarin ja kullan väliseen pariteettiin kohdistui kasvavaa painetta koko 1960-luvun ajan. Bretton Woods -järjestelmä romahti lopulta 1970-luvun alussa: presidentti Nixon irrotti dollarin kultakannasta, minkä seurauksena järjestelmän perusteet hävisivät. .. " 

-kirjoittajana Suomen pankista Anni Norring. ]


Kun menee huonosti – ostetaan kultaa, vaikka sen ravintoarvo on nolla. Valtiot, joilla on oma valuutta, kuten Kiinalla – voivat ”pelata” rahan arvolla, meillä sitä kutsuttiin D-devalvaatiovitamiiniksi.

Kiinalla on oma valuutta, joka suurella todennäköisyydellä vain vahvenee ja siihen luotetaan – kohta enemmän kuin US dollariin. Kiina ei voi laskea omaa valuuttaa heittelehtimään, sillä nykytilassa Kiinan oma sisäinen järjestelmä ei kestäisi ulkomaantuonnin loppumista (Kiinalla on jättiläismäinen sisäinen, nk. maakuntavelka).


Omavaraisuus

Maa tai valtio, jonka ei tarvitse tuoda mitään – ei myöskään tarvitse viedä. Ja jos tällä valtiolla on oma raha, voi se operoida omassa maassaan mielensä mukaan – nostaa palkkoja, nostaa hintoja tai ylläpitää ”kasvuhuutamatonta” taloustilaa.

Millään valtiolla ei materiaali- ja energiavarannot riitä loputtomiin, jonka jälkeen alkaisikin riippuvuus muista. Nytkin me suomalaiset olemme maailmanlaajuisessa työn uudelleenjaon taistelussa! Kehitysmaa toverit ovat meitä niin paljon halvempia.


Minimalismi

Monilla eläkeläisillä on yllättävän paljon rahaa, käteisenä pankissa -nyt lähinnä nollakoroilla. He elävät käyttötileillä ja säästötileille pahan päivän varalle jää yhä enemmän. Herää kysymys minkä pahan päivän, sillä tänä vuonna jälleen jakoon tulevat vanhuksiemme ennätysperinnöt, nälkäisille sukulaisille 2], joiden huolenpito alkaa usein vasta juuri ennen perunkirjoituksia. Minimalismilla geeniperimälle ostovoimaa.

Työ on etusijalla, ja työtähän ei ole, jos ei ole kilpailukykyä ja mahdollisuuksia eli markkinoilla ostohalukkuutta. Työ eli toimeliaisuus ylläpitää ainakin kotimaista kysyntää.

Me olemme riippuvaisia ulkomaille viennistä, koska tuomme – paljon ”turhaakin”. Vaaliiko Katainen nyt työmahdollisuuksia, vai taipuuko sateenkaarihallituksensa konsensukseen – ettei se hajoa ennen loppuaan.


Maksetaanko valtion velkoja koskaan loppuun?

[ ~ x - ]

Onko tänään niin, ettei valtion velkaa koskaan makseta loppuun, ja sehän liikkuu tietyissä rajoissa, joille haetaan kulloinenkin hyväksyntä. USA haki jälleen yhden ylityshyväksynnän, koska ei ollut muuta mahdollisuutta. Antaako esimerkiksi Kiina enää lisää lainaa – kuitenkin Kiina tarvitsee tilauksia USA:sta! USA ei saa kaatua, eikä kaadukaan, vaan velka kasvaa.


Kaiken pitää kasvaa! -kuuluu huuto kaikkialta.

__
109632


__


|  19  SUOMI24  79  |





__

ILU-MEDIA

torstaina, helmikuuta 02, 2023

Velka - jätetäänkö osa maksamatta?

 xic|2460|387235|ez


Graf.: ~ https://www.kaleva.fi/suomen-valtion-velka-on-moninkertaistunut-30-vuode/3981535 -, ingressiltään näin: 

"

Vertailimme Suomen velanottoa eri hallitusten aikana. Suhdannetilanne huomioiden Marinin hallituksen velanotto ei ole ollut poikkeuksellisen suurta, mutta taloustieteilijää huolestuttaa hallituksen sitoutumattomuus menokehykseen

" -toimittajana Julia Blomqvist.


***


Suomi ei ehkä maksa tietoisesti osaa EKP-velastaan? |E

USA ilmoitti hyväksyvänsä jälleen liittovaltion velkakaton nostamisen -*

[ ~ https://www.salkunrakentaja.fi/2023/01/usa-velkatto-katastrofi/ -, otsikoituna näin:
"USA kohtaamassa jälleen velkakattokriisin – ajautuminen maksukyvyttömyyteen olisi katastrofi"
-toimittajana Jorma Erkkilä.]


*- ennätystasolle. - republikaanit hyväksyivät ja demokraatit kiljuen allekirjoittivat – ei ole muuta vaihtoehtoa.


--
Euro-Euroopassa EKP painaa seteleitä ja laskee bittirahaa pankkeihin 1] – ostaa eurovaltioiden velkapapereita näillä ”katteettomilla” painokonerahoilla. Velan määrä kasvaa kaikkialla. Mitä velka on?


Velka on toiselta lainattua ostovoimaa, joka on tehty jollain keinolla
[ Velka syö huomisen edellytyksiä ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22531-velka-syo-huomisen-poydan-leivattomaksi - ]

Keinoja on monia – ansainta on niin suurta, että jää ylijäämiä tai sitten ostovoimaa kertyy ”ansiottomana ansaintana” (pörssi- yms. valuutta-, raaka-aine- yms. pelit) niin paljon, että tulee kiire saada tuottamaton pääoma liikkeelle, sillä se ylläpitää kysyntää. Taloa ei makseta käteisellä – pitää saada velkaa.


Entä jos emme ota velkaa pankista?

Jos omakotitalonrakentaja saa tavaraluottoa kaikilta osatoimittajilta – esimerkiksi 15 vuodeksi, voisi talon rakentaminen olla mahdollista ilman pankkivelkaa, ja entä jos tuossa tavaratoimittajan luottamuksessa ei ole korkoa, vaan se on leivottu hintaan? Lopultahan velanotossa on vain kysymys luottamuksesta tai sen 'korvikeveljestä' vakuuksista ja/tai takaajasta.


Kuinka pitkälle voidaan velkaantua?

(Sen tarkoittaen kuinka kauan voimme huutaa kasvuhokemaa?)

USA:n liittovaltio on jo nyt enemmän velkaa Kiinalle, kuin on sen vuotuinen budjetti. Meillä valtion velkaraja on ylittämässä 140 prosenttia valtiomme budjetista
siis velkaa kaikille, ei vain yhdelle.

USA:n velka on ongelma, tai se ei ole heille ongelma, koska on oma valuutta – dollari, jota voidaan säädellä. EKP:kin säätelee omaa euroaan alhaisen inflaation tavoitteella. Kiina ei enää luota saavansa reaalista kokonaan velanmaksua USA:sta.



Suomi sääti oman markan aikana - nyt ei säätöä kansallisessa mielessä enää ole.


Rahalla pääsee, mutta sillä ei elä!

Saksalaiset muistavat, kun aamulla ruisleipä maksoi puoli kottikärryllistä seteleitä – tosin iltapäivällä se maksoi jo koko kottikärryllisen. Rahalla ei saa mitään, jos se menettää arvonsa. Jos maailmassa olisi yksi valuutta, eikä sitä painettaisi jatkuvasti katteetta lisää, ei meillä olisi valuuttapeliä, jolla monet tänään rikastuvat ”ansiottaan” - tekemättä mitään elonkierron järjestelmien ylläpitämiseksi.


Ennen raha sidottiin johonkin konkreettisesti arvokkaaseen – kultaan
[Bretton Woods ~ https://en.wikipedia.org/wiki/Bretton_Woods_system - ]

Kun menee huonosti – ostetaan kultaa, vaikka sen ravintoarvo on nolla. Valtiot, joilla on oma valuutta, kuten Kiinalla – voivat ”pelata” rahan arvolla, meillä sitä kutsuttiin D-devalvaatiovitamiiniksi. Kiinalla on oma valuutta, joka suurella todennäköisyydellä vain vahvenee ja siihen luotetaan – kohta enemmän kuin US dollariin. Kiina ei voi laskea omaa valuuttaa heittelehtimään, sillä nykytilassa Kiinan oma sisäinen järjestelmä ei kestäisi ulkomaantuonnin loppumista (Kiinalla on jättiläismäinen sisäinen, nk. maakuntavelka).


Omavaraisuus

Maa tai valtio, jonka ei tarvitse tuoda mitään – ei myöskään tarvitse viedä.

Jos tällä omavaraisuusvaltiolla on oma raha, voi se operoida omassa maassaan mielensä mukaan – nostaa palkkoja, nostaa hintoja tai ylläpitää ”kasvuhuutamatonta” taloustilaa.

Millään valtiolla ei materiaali- ja energiavarannot riitä loputtomiin, jonka jälkeen alkaisikin riippuvuus muista. Nytkin me suomalaiset olemme maailmanlaajuisessa työn uudelleenjaon taistelussa! Kehitysmaa toverit ovat meitä niin paljon halvempia - nätisti sanottuna edullisempia, ehkä jopa työtunneiltaan ahkerampia; entä työn laatu?


Minimalismi

Monilla eläkeläisillä on yllättävän paljon rahaa, käteisenä pankissa -lähes nollakoroilla. He elävät käyttötileillä ja säästötileille pahan päivän varalle jää yhä enemmän. Herää kysymys minkä pahan päivän, sillä tänä vuonna jälleen jakoon tulevat vanhuksiemme ennätykselliset perinnöt, nälkäisille sukulaisille 2], joiden huolenpito alkaa usein vasta juuri ennen perunkirjoituksia. Minimalismilla geeniperimälle ostovoimaa.

Valtiovelan lisäyksen toteuttaja, tuolloinen pääministeri Jyrki Katainen sitoi jo seuraavaa hallitusta – Keskustan Juha Sipilää?
3]

Katainen halusi aikanaan sitoa seuraavan hallituksen omanlaisekseen ja lykkäävän velanmaksua useammalle vuodelle. Sinänsä aivan oikein – sillä työ on etusijalla, ja työtähän ei ole, jos ei ole kilpailukykyä ja mahdollisuuksia eli markkinoilla ostohalukkuutta. Työ eli toimeliaisuus ylläpitää ainakin kotimaista kysyntää.

Me olemme riippuvaisia ulkomaille viennistä, koska tuomme paljon - ”turhaakin”.



Maksetaanko valtion velkoja koskaan loppuun?

Valtion velkaa ei koskaan makseta loppuun, ja sehän liikkuu tietyissä rajoissa, joille haetaan kulloinenkin hyväksyntä. USA haki jälleen yhden ylityshyväksynnän, koska ei ollut muuta mahdollisuutta!

.


|E ~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006493617.html - IJL-kommentti: " .. Velka siis maksetaan takaisin?


Tälle kohdin ollaan EU-Euroopassa kehittämässä vaihtoehtoa, joka esiintyy jo piilopuolittaisuutena Kreikan velkojen hoidossa, jossa ne ikään kuin haihtuvat ilmaan - 'tuulen vieminä' rahoina |EE (?)
|EE " .. Ellei velka kasva - niin niitä ainakin uusitaan, loputtoman omaisesti - metsästäen yhä edullisempia velanhoitokustannuksia -nythän ne ovat nousussa. Viimeiset yli 10 vuotta - aina valtiovarainministeri Jyrki Kataisesta lähtien valtiomme velka on kasvanut. Silti Katainen puhui, siis vain puhui, ettei 'tuulen tuomia' rahoja ole olemassakaan. .. "

Nyt Suomessakin talousviisaat ehdottelevat vakavina 'helikopteroidusta' EKP-rahasta, jopa valtioille, yrityksille ja ei puutu kuin kansalaiset, joille dumpataan pankkitileille esimerkiksi 2 000 euroa puhtaana käteen: "Mene ja kuluta". Näinkö se tapahtuisi? Ehkä.

Nyt valtiovelka ylittää EU-Bryssel määräykset, mutta sääntöjä hellitetään, jotteivat valtiot "kaadu". Eivät valtiot kaadu, mutta biologinen kierto voi kaatua, jos kulutus kasvaa yli äyräiden. Rajallisesta kun ei voi lohkaista jatkuvaa kasvua - nyhtötalouden aika on ohi. Miksi talousviisaat hokevat kasvua?


Maksammeko otetut koronavelat koskaan nollille?

Veikkaan ettemme, vaan niistä ainakin osa "kuoleentuu" tuulen viemiksi rahoiksi, tai jäävät ikuisuuseriksi käänteentekeviin ja hienostuneisiin valtio- tms. taseisiin. .. "




SUOMI24  P |  37  SUOMI24  A  628 |  54  SUOMI24  E  521  |  VU  |  FB  |  FB2  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  Twitter  |



--
103340











2

Antaako esimerkiksi Kiina enää lisää lainaa Yhdysvalloille – kuitenkin Kiina tarvitsee tilauksia USA:sta! USA ei saa kaatua, eikä kaadukaan, vaan velka kasvaa.


Kaiken pitää kasvaa!

[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2020/04/muutummeko-kasvuhokemasta-vahentamisen.html - ]


Kun velka kasvaa, on tulojenkin kasvettava, mutta jossain tulee kestämätön raja vastaan – tapahtuu ”kreikat”. Mehän olimme omassa ”kreikassa” jo 1990 -luvun alkutaipaleella, kun valuutat olivat lopussa ja Maailmanpankin holhous oli vuorokausien päässä 4].


Mikä on kipuraja velalle?

Kaikelle kipuraja on ravinnon loppuminen ja sellainen välttämättömyys kuin lämpö. Kun ravinto loppuu – ei tarvita rahaa eikä kultaa – eikä kyllä lämpöäkään. Lopulta viimeisen kipupisteen määrittää biosfääri – siis se biomassa, joka pyörii kierrossa vuosimiljoonasta toiseen 5]. Olemmeko nyt käyttäneet sitä jo liikaa, sellaiseen materiamuunteluun, jossa ravinnekierto häiriintyy, tai on jo lopullisesti häiriintynyt.



Mitä tulemme näkemään seuraavien 50 vuoden aikana?


..
VIITTEET
1] EKP:n setelikone ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/92553-ekp-painaa-tyhjasta-rahaa -
2] Ennätysperinnöt! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/12/taloudessa-tapahtuu-kulutamme-sstmme-ja.html -

4] Case Raimo Sailashttp://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147391-tapaus-raimo-sailas -
5] Stressattu biosfääri ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/160602-olemme-ylittaneet-biosfaariosuutemme-yli-200-vuoden-ajan -



EXTRA
Velalla syödään tänään huomisen biokasvua! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/39290-velka-syo-kiihtyvasti-ympariston-antamia-elinmahdollisuuksia -



EKSTRA 2

https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/01/otamme-valtiovelkaa-myos-ukrainan.html

"

Otamme valtiovelkaa myös Ukrainan slaavisodan vuoksi!

"



|  SUOMI24  |  VU  |  FB  |  


--

e

tiistaina, tammikuuta 24, 2023

Otamme valtiovelkaa myös Ukrainan slaavisodan vuoksi!

 |2451|386265|ex


Suomen valtio velkakehitys


***




TP Niinistö perääntymässä Ukrainan slaavisotaan syydetyistä velkarahoista?

[ ~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009342327.html -, otsikoltaan näin:
"Turun Sanomat: Presidentti Niinistön mielestä Suomessa pidetään yllä elintasoa, joka ei ole ansaittu",
-HS-toimittajana Teemu Luukka]

Nykyinen Suomen valtiojohto on erikoistunut velan ottoon ja niin PM Sanna Marin kuin TP Sauli Niinistö ovat omilta osiltaan kannustaneet epäsuorasti velan ottoon, jotta esimerkiksi Ukrainaan on saatu vietyä lisää tappavia aseita - PM huudahduksen "Venäjän on hävittävä ja Ukrainan voitettava" -myötä.

Ukrainassa siviilit ovat eniten kärsinyt osapuoli |1 ja nämä tappavien länsiaseiden toimitukset lännestä - Yhdysvalloista, EU' sta ja Suomestakin sitä vain lisäävät pitkittämällä sotaa, jonka häviäjäksi mediapooli rujosti rummuttaa koko ajan Venäjää.

Kansakuntamme ymmärtää hyvin Korona-kriisin vuoksi otetut miljardivelat, mutta se saattaa olla vaikeaa lopulta ymmärtää, että otamme myös velkaa Ukrainan taisteluasetoimituksiin, ukrainalaisten maahantulon pönkittämiseen ja heidän vaikeiden olojen auttamiseen, koska ---

.. meillä täällä Suomessa on omienkin kesken suuria ongelmia, jotka tarvitsisivat runsaasti valtion ohjaavia varoja, niin varhaiskasvatukseen, peruskoulu-uudistukseen |2, II-asteen koulutussuunnitelmien loppuun viemiseen kuin laajaan sote-alueeseen, mikä huutaa jo nyt paljon uutta (velka)rahaa!

Meillä on lisäksi vaikeita lähes katastrofiin vieviä tilanteita lasten- ja nuorten syrjäytymisenä |3, vanhuksien yksinäisyytenä, kotihoidon vaikeuksina -

.. unohtamatta lasten ja nuorten koulukiusaamista ja -väkivaltaa |4

- nämäkin tarvitsevat valtiojohdon huomiota ja juuri PM Marinilta ja TP Niinistöltä, joiden aika sekä tarmo näyttäisivät suurelta osin menevän Ukrainan itä-slaavisodan ihmettelemiseen, ja sodan pitkittämisen kiihdyttämiseen - näinkö hoidetaan suomalaisten omia asioita? -Kysyy kansakuntamme.
.

|1 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/03/kaikissa-sodissa-karsivat-eniten-aina.html - 

|2 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/01/oppimistulokset-ovat-romahtaneet-miksi.html - 

|3 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2017/03/yhteisollisyyden-huippuhetki-annetaan.html - 

|4 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/11/kouluvakivallasta-katujengeihin.html -


Emmekä voi unohtaa sitä vastuunsa kantavaa väestönosaa, joka tekee työtä, mutta aivan liian pienellä palkalla |5, ..

- tällä kohdin voittoja hamuava ja kasvuhokemaa |6 huutava liike-elämä ja yritystoiminta tiukasti hyödyntävät sellaisia ihmisiä, joille ei jää muuta kuin hakeutuminen (mihin tahansa) työelämään, ja millä palkalla tahansa, kun haluavat olla osa toimivaa ja aktiivista yhteiskuntajärjestelmää, jotta toivottavasti meitä kaikkia edesauttava verovaroinkin ylläpidettävä sosiaalinen tukiverkosto voisi toimia.
.
|5 ~ https://yle.fi/a/74-20013784 -, otsikoituna näin:
"“Meille tulee työssäkäyviä köyhiä” – Heikki Hiilamo penää korotusta palkkoihin"
-toimittajana Ella Haura.

|6 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2020/04/muutummeko-kasvuhokemasta-vahentamisen.html - 



Presidentti Niinistö sanoo jo nyt ettemme kestä nykyistä sosiaalitoimen hyvinvointijärjestelmän kustannusrakennetta, vihjeenäkö sille, että osa kansaamme ei halua töihin, kun "luukulta saa ja peltihevosella pääsee" -tätäkö Niinistö tarkoitti, -voisimme tämän kysymyksen suunnata Saulille.

Onko niin Sauli ja Sanna sitä mieltä, että velkaa voidaan ottaa yhä raskaammin valtion talouteen vaikuttavaan Ukrainan sodan pitkittämiseen, jopa velkaa ottaen - entä jos tuo velka tai myöhemmin otettava valtion velka suunnattaisiin enemmänkin meidän omiin sisäisiin asioihin, ongelmiin ja jopa katastrofin siementen juurimiseen!

Jokin ristiriita tässä nyt mättää ohdakkeita kansakuntamme päälle -

.. rahaa tuntuisi riittävän Ukrainan ulkoa sotkeutuvan slaavisodan pönkittämiseen, ja näin myös läntisen maailmanvallan tukemiseen, kun yhä kiihkeämmiksi näyttää sodan ennakoimiskulujen nousevan -

- myös Suomessa; lisää aseita, raskaita aseita Ukrainaan ja myös omillemme - enemmän tappovoimaa, sillä media on jo saanut osan poliitikoistamme joukko- ja sotapsykoosin |7 valtaan Venäjän uhkaamismanipulaation vaikutteesta! |8.
.
|7 " .. Onko kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo jo joukko- ja sotapsykoosissa? Suomea ei uhkaa mikään - vain venäläisvaraumia meidän omista toimista itärajamme taakse. Orpo' sta huokuu kokoomusperinteenä meille vaarallinen 1941-uho! (?) Olisiko aika keskittyä paljon oleellisempiin asiatekijöihin - kuten lapsiin ja nuoriin? .. " ~ https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009328895.html -


|7 ~ https://www.is.fi/politiikka/art-2000008770711.html -
|8 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/06/ii-maailmankuvien-surkeus.html -

.

Miten tuo Venäjä on muuten meitä suomalaisia uhannut - kertokaahan nyt aivan aikuisten oikeasti! Olemmeko ymmärtäneet mitä merkitsevät uhkaaminen ja varautuminen? |9
.
|9 ~ https://keskustelu.suomi24.fi/t/17708410/uhka-ja-varauma-ovat-kaksi-aivan-eri-asiaa -
.

Nyt on aika muuttaa linja ja siihen sopivasti on tulossa avun antajaksi kevään 2023 eduskuntavaalit,

.. joiden kautta saamme sanottua myös vihdoin Nato-kantamme, kun valtiojohto ei sitä Nato-kansanäänestyksenä meille suomalaisille suonut; kieltäen sen järjestämisen |10.
.
|10 ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/05/miksi-suomalaisilta-estettiin-nato.html -



102441




|  178  SUOMI24  P  490  |  SUOMI24  P  |  11  SUOMI24  196  |  VU  |  FB  |  Vapaa sana  |  FB BLOG  |  Twitter  |





2



Entä Ruotsissa ruotsalaiset; ovatkohan heräämässä Turkin Natoon pääsyn estotekijöiden avautuessa järkevinä syinä itse ruotsalaisille, jotka ovat nauttineet täyttä rauhaa jo yli 200 vuoden ajan - me taas olemme sitä herkkua saaneet toistaiseksi nautiskella "vain" vuodesta 1946 alkaen --

Olemmeko lahden molemmin puolin nyt valmiit uhraamaan tuon rauhan nautinnon?


--
Velka veli otettaessa, velipuoli maksettaessa!
[ ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/10/valtiollinen-velkaleikkaus-ja.html - ]

Osa poliitikoista haaveilee tilanteesta, jossa osaa katteetonta EKP-painorahan muodostamaa velkaa ei tarvitsekaan maksaa takaisin, onhan tuo velkamassi luotu tyhjästä nyhjäisemällä ja TP Saulikin on sen oivaltanut kertoen, että se tuotti osaltansa katteetonta ostovoiman nousua - kysyntää ja näin nostanut inflaatiota, joka nyt jäytää muun muassa velan korkojen nousuna.

Valtiomme maksaa jo tänä herran vuonna 2023 noin reilu kaksi miljardia pelkkiä korkoja, onko se paljon -

.. ei sinällään ole, sillä korko on tässä vaiheessa vain muutama prosentti, kun se voisi olla huutavimmillaan jopa lähellä kymmentä!



Mutta se velan käyttö ja mihin?

Ei enää rahaa muiden vieraiden sisäisten asioiden ja ongelmien osalle, vaan ensin nyt omat kansalaistemme ongelmat, vaikeudet ja kriisien siemenet. Nuo raastavat vaikutteet kuntoon ja sitten jos jää ansaittua rahaa niin voimme auttaa muita solidaarisuuden ja inhimillisyyden malleina muita kohtaan, mutta ensin tuo empatia, huolehtivaisuus ja sosiaalisten rakenteiden korjaustoimet omillemme -

.. on aika näyttää miten valtiojohto osaa nähdä tekoina meidät Suomen kansana ja erityisesti presidentin ja pääministerin tärkeimpänä tehtävänä kansakuntamme esikuvina olo!



Selitteeksi ei riitä sinällään totuus sotilaallisen turvallisuuden ensisijaisuudesta

Meitä ei uhkaa perityn valtioviisaan aitoperinteellisen muiden ulkoisten sisäisiin asioihin sekaantumattomuuspolitiikkamme myötä mikään ulkoinen turvattomuustekijä - Suomea ja meitä suomalaisia kohtaan, .. vielä nyt.

-- ja jos uhkaakin, voisiko se olla lopulta Nato, joka nostaisi suuresti vastuitamme muiden mailla sotimiseen ja valtiorahan käyttöön - ehkä velkanakin ..
https://ilkkaluoma.blogspot.com/2022/12/millainen-uhka-suomelle-on-todellista.html -

--
e





__

ILU-MEDIA

IJL-Productions

perjantaina, helmikuuta 14, 2014

Velka syö huomista etukäteen!



*

USA ilmoitti hyväksyvänsä jälleen liittovaltion velkakaton nostamisen - ennätystasolle. Republikaanit hyväksyivät ja demokraatit kiljuen allekirjoittavat – ei ole muuta vaihtoehtoa. Euro-euroopassa EKP painaa seteleitä ja laskee bittirahaa pankkeihin 1] – ostaan eurovaltioiden velkapapereita näillä ”katteettomilla” painokonerahoilla. Velan määrä kasvaa kaikkialla. Mitä velka on?


Velka on toiselta lainattua ostovoimaa, joka on tehty jollain keinolla
[ Velka syö huomisen edellytyksiä ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22531-velka-syo-huomisen-poydan-leivattomaksi - ]

Keinoja on monia – ansainta on niin suurta, että jää ylijäämiä tai sitten ostovoimaa kertyy ”ansiottomana ansaintana” (pörssi- yms. valuutta-, raaka-aine- yms. pelit) niin paljon, että tulee kiire saada tuottamaton pääoma liikkeelle, sillä se ylläpitää kysyntää. Taloa ei makseta käteisellä – pitää saada velkaa.


Entä jos emme ota velkaa pankista?

Jos omakotitalonrakentaja saa tavaraluottoa kaikilta osatoimittajilta – esimerkiksi 15 vuodeksi, voisi talon rakentaminen olla mahdollista ilman pankkivelkaa, ja entä jos tuossa tavaratoimittajan luottamuksessa ei ole korkoa, vaan se on leivottu hintaan? Lopultahan velanotossa on vain kysymys luottamuksesta tai sen 'korvikeveljestä' vakuuksista ja/tai takaajasta.


Kuinka pitkälle voidaan velkaantua?

USA:n liittovaltio on jo nyt enemmän velkaa Kiinalle, kuin on sen vuotuinen budjetti. Meillä valtion velkaraja on ylittämässä 120 prosenttia valtiomme budjetista – siis velkaa kaikille, ei vain yhdelle. USA:n velka on ongelma, tai se ei ole heille ongelma, koska on oma valuutta – dollari, jota voidaan säädellä. EKP:kin säätelee omaa euroaan alhaisen inflaation tavoitteella. Kiina ei enää luota saavansa reaalista kokonaan velanmaksua USA:sta.


Rahalla pääsee, mutta sillä ei elä!

Saksalaiset muistavat, kun aamulla ruisleipä maksoi puoli kottikärryllistä seteleitä – tosin iltapäivällä se maksoi jo koko kottikärryllisen. Rahalla ei saa mitään, jos se menettää arvonsa. Jos maailmassa olisi yksi valuutta, eikä sitä painettaisi jatkuvasti katteetta lisää, ei meillä olisi valuuttapeliä, jolla monet tänään rikastuvat ”ansiottaan” - tekemättä mitään elonkierron järjestelmien ylläpitämiseksi.


Ennen raha sidottiin johonkin konkreettisesti arvokkaaseen – kultaan

Kun menee huonosti – ostetaan kultaa, vaikka sen ravintoarvo on nolla. Valtiot, joilla on oma valuutta, kuten Kiinalla – voivat ”pelata” rahan arvolla, meillä sitä kutsuttiin D-devalvaatiovitamiiniksi. Kiinalla on oma valuutta, joka suurella todennäköisyydellä vain vahvenee ja siihen luotetaan – kohta enemmän kuin US dollariin. Kiina ei voi laskea omaa valuuttaa heittelehtimään, sillä nykytilassa Kiinan oma sisäinen järjestelmä ei kestäisi ulkomaantuonnin loppumista (Kiinalla on jättiläismäinen sisäinen, nk. maakuntavelka).


Omavaraisuus

Maa tai valtio, jonka ei tarvitse tuoda mitään – ei myöskään tarvitse viedä. Ja jos tällä valtiolla on oma raha, voi se operoida omassa maassaan mielensä mukaan – nostaa palkkoja, nostaa hintoja tai ylläpitää ”kasvuhuutamatonta” taloustilaa. Millään valtiolla ei materiaali- ja energiavarannot riitä loputtomiin, jonka jälkeen alkaisikin riippuvuus muista. Nytkin me suomalaiset olemme maailmanlaajuisessa työn uudelleenjaon taistelussa! Kehitysmaa toverit ovat meitä niin paljon halvempia.


Minimalismi

Monilla eläkeläisillä on yllättävän paljon rahaa, käteisenä pankissa -lähes nollakoroilla. He elävät käyttötileillä ja säästötileille pahan päivän varalle jää yhä enemmän. Herää kysymys minkä pahan päivän, sillä tänä vuonna jälleen jakoon tulevat vanhuksiemme ennatysperinnöt, nälkäisille sukulaisille 2], joiden huolenpito alkaa usein vasta juuri ennen perukirjoituksia. Minimalismilla geeniperimälle ostovoimaa.


Katainen sitoo jo seuraavaa hallitusta – Keskustan Juha Sipilää? 3]
[ Pelastaako Sipilä Kataisen? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=1015304 - ]

Suomessa pääministeri Jyrki Katainen haluaa sitoa seuraavan hallituksen omanlaisekseen ja lykkäävän velanmaksua useammalle vuodelle. Sinänsä aivan oikein – sillä työ on etusijalla, ja työtähän ei ole, jos ei ole kilpailukykyä ja mahdollisuuksia eli markkinoilla ostohalukkuutta. Työ eli toimeliaisuus ylläpitää ainakin kotimaista kysyntää.

Me olemme riippuvaisia ulkomaille viennistä, koska tuomme – paljon ”turhaakin”. Vaaliiko Katainen nyt työmahdollisuuksia, vai taipuuko sateenkaarihallituksensa konsensukseen – ettei se hajoa ennen loppuaan.


Maksetaanko valtion velkoja koskaan loppuun?

Onko tänään niin, ettei valtion velkaa koskaan makseta loppuun, ja sehän liikkuu tietyissä rajoissa, joille haetaan kulloinnenkin hyväksyntä. USA haki jälleen yhden ylityshyväksynnän, koska ei ollut muuta mahdollisuutta. Antaako esimerkiksi Kiina enää lisää lainaa – kuitenkin Kiina tarvitsee tilauksia USA:sta! USA ei saa kaatua, eikä kaadukkaan, vaan velka kasvaa.


Kaiken pitää kasvaa

Kun velka kasvaa, on tulojenkin kasvettava, mutta jossain tulee kestämätön raja vastaan – tapahtuu ”kreikat”. Mehän olimme omassa ”kreikassa” jo 1990 -luvun alkutaipaleella, kun valuutat olivat lopussa ja Maailmanpankin holhous oli vuorokausien päässä 4].


Mikä on kipuraja velalle?

Kaikelle kipuraja on ravinnon loppuminen ja sellainen välttämättömyys kuin lämpö. Kun ravinto loppuu – ei tarvita rahaa eikä kultaa – eikä kyllä lämpöäkään. Lopulta viimeisen kipupisteen määrittää biosfääri – siis se biomassa, joka pyörii kierrossa vuosimiljoonasta toiseen 5]. Olemmeko nyt käyttäneet sitä jo liikaa, sellaiseen materiamuunteluun, jossa ravinnekierto häirintyy, tai on jo lopullisesti häiriintynyt.

Mitä tulemme näkemään seuraavien 50 vuoden aikana?


VIITTEET
1] EKP:n setelikone ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/92553-ekp-painaa-tyhjasta-rahaa -
2] Ennätysperinnöt! ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2007/12/taloudessa-tapahtuu-kulutamme-sstmme-ja.html -
3] Pääministeriksi Juha Sipilä? ~ http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=901277 -
4] Case Raimo Sailas ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147391-tapaus-raimo-sailas -
5] Stressattu biosfääri ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/160602-olemme-ylittaneet-biosfaariosuutemme-yli-200-vuoden-ajan -

EXTRA
Velalla syödään tänään huomisen biokasvua! ~ http://ilkkaluoma.puheenvuoro.uusisuomi.fi/39290-velka-syo-kiihtyvasti-ympariston-antamia-elinmahdollisuuksia -



Ilkka Luoma
http://ilkkaluoma.blogspot.fi
https://www.facebook.com/first.ilkka


AL US Vf IL BLOG 30886 ~ http://ilkkaluoma.blogspot.fi/2013/12/enta-jos-kaikki-velat-nollataan.html -
---13022014---

doc.: velan_olemus_13022014.doc – OpenOffice Writer

737 | 6513