Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? Ystävät - Tutkikaa itseänne, niin löytävälle avataan ...
HS-jutussa varoitellaan Kiinan tulevan pohjoisille merialueille - ovatko ne sitten US' lle varattuja? Se tiedetään, että Kiinaa kiinnostaa kauppa, onhan se jo maailman suurin viejävaltio ja ollen jo bkt/PPP ostovoimakorjattuna maailman suurin kansantalous. Kauppareittejä halutaan tottakai suojata, jottei kauppa häiriinny vieraiden toimesta. Näin tekevät ja ainakin toivovat kaikki muutkin.
Koillisväylä on lyhin meritie Kiinasta Eurooppaan ja pohjoisen Euroopan erinomainen uussatama voitaisiin rakentaa Petsamon Liinahamariin - tässä olisi suomalaisille operointimahdollisuus, voisimme vuokrata ratapohjan entisestä "oikeasta käsivarrestamme" ja Jäämerenrata veisi sitten aina Talhel-tunneliin saakka - Kiina voisi rahoittaa Liinahamarin. Ehkä kiinalaiset verkkokaupat voisivat tehdä Pohjois-Euroopan aluekeskukset Venäjän Karjalaan ja datakeskukset Suomeen?
Kiina ei ole vielä Arktisen neuvoston täysjäsen, mutta on kuulunut puheita, että aihe kiinnostaisi ja Moskova sitä kannattaisi*. Saisihan Venäjä samalla yhteistyökumppanin suojaamaan Koillisväylää, joka paljolti seurailee Venäjän pohjoisia rannikkoseutuja. Nyt Venäjä takaa laivaturvallisuuden - kunhan Koillisväylä saadaan purjehduskuntoon - ruoppauksia suoritetaan jo saadun tiedon mukaan.
Kiinan suurvaltaetuna on eräs poliittinen ja toiminnallinen piirre - Kiina ei halua sekaantua muiden sisäisiin asioihin, näin se ei tee Afrikassa, jossa kiinalainen raha rakentaa jo useiden valtioiden yhteiskuntainfraa - eri mentaliteetilla kuin eurooppalainen aikanaan kolonialismissaan.