Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? Ystävät - Tutkikaa itseänne, niin löytävälle avataan ...
perjantaina, syyskuuta 06, 2019
1 kommentti:
- Ilkka Luoma kirjoitti...
-
.
Murha on kaikissa uskonnoissa kielletty; murha on suunniteltu tappo -lännessäkin
1 - HS-tekstiote: " ... usein pyydetty julkaisemaan karikatyyrejä Muhammedista. Olemme aina kieltäytyneet, emme siksi, että se olisi kiellettyä, laki sallii sen, vaan koska tarvitsimme hyvän syyn tehdä sen, toimitus selittää...
... Kuvien julkaisu oikeudenkäynnin yhteydessä on Charlie Hebdon toimituksen mukaan ”välttämätöntä”. ... " -HS-ote päättyy -tämä on sen sijaan uhkaavaa ja arvaamatonta, mitä voi seuraavaksi tapahtua.
Millään uskonnolla, kulttuurilla tai Elämän tavalla ei ole mitään syytä "humoristisesti piilohalventaen kohdella toisen vakavaa uskoa" - edes sananvapaus ei oikeuta toisen ryhmän loukkaamiseen, vähättelemiseen kuin halventamiseen.
Läntisen "vapaan maailman" huumori ei ole koko maailman huumoria
Tämän oivaltaminen vaatii maailmankansalaisominaisuuksia kunnioittaa toisen mielipiteitä, uskoa kuin kulttuuriakin. Lännestä ei ole mitään oikeuksia kokea julkiesittäen jotain piiloista ylemmyyttä omine Elämänkatsomuksineen. Läntinen kulttuuri on vähemmistössä maailmassamme. Muslimeja on osapuilleen yhtä paljon kuin kristittyjä - kaikkinensa.
Murhia siellä, täällä ja tuolla -aina tuomittavia, uskonnosta ja uskosta riippumatta
Läntinen murha oli US-presidentti Donald Trumpin antama käsky tappaa tietoisesti ja suunnitellusti iranilaisen Vallankumouskaartin upseerin Qassim Suleimani' n - jopa vieraan valtion alueella. Tämä oli murha, kuten oli murha, kun pilapiirtäjiä kohtasi suunnitellut tapot eli murhat >
..
2 - Oleteaan, ettei Charlie Hebdoa olisi kohdannut tuo veriteko, ja nuo pilapiirtäjät olisivat saatettu islmistisen valtion oikeuslaitoksen käsittelyyn - millaisen tuomion he olisivat saaneet?
Lakien laadinta, oikeuskäytäntö ja tuomiovalta ovat maakohtaisia ominaisuuksia
Läntinen oikeuskäytäntö ei ole esimerkiksi iranilaisen, saudien tai egyptiläisen oikeuslaitoksen käytäntö. Meillä täällä lännessä ei ole mitään oikeutta nostaa oikeuskäsitystämme toisten erilaisten yläpuolelle. Kullakin itsenäisellä maalla on oikeus omalaiseen lainsäädäntöön - kuolemantuomiotkin ovat maa- ja osavaltiokohtaisia.
Miksi nyt pitää kaivaa tietoisesti ongelmia esille - antamatta periksi toisia halventavalle Elämän esittelytavalle?
Lännen huumori ei ole islamistista huumoria - moniltakaan osin. Maailmassamme vallitsee kuitenkin uskonnonvapaus - sekä erityisesti huomiselle toivomuksena toistemme kunnioitus.
Mielipide voi erota, mutta tapa osoittaa hienotunteisuutta toistaan kohtaan on uutta Elämää, jossa erilaiset voivat Elää rauhanomaisesti rinnan - toinen toisiaan arvostaen. Kukin tavallansa, mutta sekaantumatta toisen omiin sisäisiin asioihin - varsinkin asioihin, jotka ovat toiselle pyhiä.
Länsi käy nyt jo muutoinkin informaatio- ja kiristelyn sotaa itään vastaan; tämän ei tarvitse laajentua enempää uskontoihin, jotka kaikki keskenänsä voisivat antaa arvon toistensa jumaluuskäsitteille. Uskossa olo on oikeus, eikä se kuitenkaan anna omahyväisyyttä alentavaan käyttäytymiseen toisen omia Elämänmalleja kohtaan. e
. - keskiviikkona, syyskuuta 02, 2020 9:22:00 ap.
On oltava kohtelias, huomaavainen ja ennen kaikkea loukkaamatta mitään uskontoa, kansan perinnäistapaa tai muuta sellaista, jolla aikaan saadaan "pahaa verta", ettei käy kuin kävi tässä tapauksessa, jossa huumori sattui pahasti ja tuotti tapahtumasarjan, jota ei saanut tapahtua, mutta tapahtui kuitenkin - oli piirretty loukkaava mielikuva yksipuolisin huumorein:
[2017] Pariisin Charlie Hebdo satiirilehden pilapiirtäjien Islamin vastainen huumoririenaus katkaisi lopullisesti kynän muutamilta piirtäjiltä – tekona väärä, mutta mitkä tekijät johtivat sananvapaustaistelijoiden murhaan? Entä olemmeko oppineet nyt mitään, kun terroriteosta on kulunut jo jonkin aikaa?)
Läntisen maailman demokratiahoennan eräs lempilaji on sananvapaus. Meillä saa irvailla, heitellä huumoria, loukata toista ”vitsi-vitsi” -periaatteella, jopa rienata (kunhan et lyö herkkää kunnianloukkausta!) – on kuulemma myös tarpeellista, että saadaan arvostella toisten vakaata uskoa ja jopa asettaa se kyseenalaiseksi.
Lännenmiehen huumori ei ole huumoria suurimmassa osassa maapalloa. Huumori kuin ’vitsi -vitsi’ ovat erilaisia, eri kulttuureissa. Idän huumori ei ole välttämättä huumoria meille, varsinkin kun talouden näkökulmasta olemme jäämässä jopa alakynteen.
Meidän mielestä taas sananvapaus siivittää kaltaisemme yhteiskuntakulttuurin levittämisoikeuden kaikkialle – kukin puolustaa, jopa hyökkäävästi kulttuuriaan. Samoin me katsomme, että kehityksen alkutaipaleella oleva ihmisen tasa-arvoinen huomiointi eli paljon puhuttu demokratia kuuluu kaikille. Ajamme demokratian kyljessä sananvapautta kaikkien suuhun – ylivertaisena de facto´na.
Ennen sanavapauden analysointia ja projisointia eri kulttuureihin olisi ratkaistava ikuinen kysymys tasa-arvoisesta kohtelusta>
Pilapiirtäjä Willem selvisi hengissä Charlie Hebdoa vastaan tehdystä terrori-iskusta, mutta ei aio lopettaa pilakuvien tekemistä: ”Provokaation tarkoitus on ravistella ihmisiä”
Tasa-arvoon pyrkimys kulkee käsi kädessä sananvapauden kanssa
Ennen sanavapauden analysointia ja projisointia eri kulttuureihin olisi ratkaistava ikuinen kysymys tasa-arvoisesta kohtelusta, jossa huomioidaan meidän erilaisuus, niin historiasta, tavoista, oikeudesta uskoon kuin kulttuureista johtuen.
Kuinka pitkälle mahdoton puheessa tavoittelemamme täystasa-arvo on vietävissä eliökuntaan, jossa jokaiselle pitäisi olla lajinsa ja yksilönsä mukainen kolo – niin kokona kuin elämän mahdollistajana. Tuon ’kolon kokoon’ liittyy kiinteästi lännenmiehen tarve puuttua kaikkien asioihin – sisäisiinkin. Miksi?
Sananvapaus on myös hienotunteisuutta toistaan – erilaista kohtaan
Me emme synny tänne kaikki samoihin olosuhteisiin. Toiset saavat puurokauhan käteensä, toiset kultalusikan – eräille jää käteen tyhjä kuppi, joillekin se on valmiiksi verinen ja kolmas joutuu heti luovuttamaan – ihmisen itsensä aiheuttama ympäristötuho kuin ase ja väkivalta vievät hengen.
Sananvapaus ei ole jahtaamista – eikä sanallinen itseisarvo
Sananvapaus liittyy voimakkaasti tasa-arvoon kokea kaltaisensa elämäntavan yleinen hyväksyntä, kokematta ajojahtia, käännytystä tai jopa väkivaltaa erilaisuuttaan kohtaan. Erilaisuus ei voi, eikä saa aiheuttaa tahallista toisen elämän vaikeuttamista – on vain luonnon laki, joka säätelee sopeutuvuutta, lähtökohdiltaan.
Ihmisen oma sopeumavaade on monien kriisien ja konfliktien alkulähde, koska vahvempi kokee oikeuden ja heikompi jää odottamaan kostoa tai alistuu kohtaloonsa. Alistaako tänään jokin ryhmä toistaan – alistaa, sen me näemme joka päivä.