KAS|2928|423518|VATUS
"Vanhan liiton" kasvatuksen kulta-aika;
--- rakkaudella |1, vastuulla ja huolehdinnalla, jotta lapsillamme olisi turvallinen olo - tänään, huomenna ja vielä vuosienkin päästä!
Lapsia kasvatetaan tähän maailmaan - kaverit ja kaveruus ovat sitten aivan toinen asia; ollen ulkoinen valintakysymys. Isän ja äidin tulee olla tuossa valintakysyksessä tarkkaavainen, huolellinen ja perusteleva lapsilleen.
.. ..
Evoluutio |E "määräsi" sattumalta | määrätietoisesti - suunnitellusti meille ihmisille tehtävät:
Lisäänny ja kasvata riittävin opein lisääntymään ...
|E ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/12/opetamme-konealya-vaikka-emme-edes.html -
IJL-BLOG: "Opetamme koneälyä, vaikka emme edes ymmärrä evoluution jatkuvuutta"
|E ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2023/03/evoluutio-saie-universumin.html -
IJL-BLOG: "Evoluutio - säie universumin käyttöjärjestelmästä"
___
Nyt puhutaan paljon epävarmoista neljännesaikuisista (MC: quarter pounder ;-)
-idealtaan noin 25-vuotiasta, joiden pitäisi tehdä päätöksiä, mitä tehdä, mihin suuntautua ..
- vai olla vaan mielenterveystilanteiden |2 ja epävarmuuden jatkumoissa (yllättävän monissa tapauksissa!) ja niiden kasvaessa uusnormaaliksi tässä materialismin maailmassa, jossa kasvuhokema |3 on vallalla, niin poliitikkojen kuin niin sanottujen asiantuntijoiden mallinnussuunnittelupöydillä ..
- ja juurikin nuorissa naisissa esiintyy tarvetta mielenterveyspalveluihin |4 - luoden meillekin tätä SOTE-rahareikää |5, kun mikään ei riitä! -- jopa tyttölapsien mielenterveys - kehitysvaiheessaan alaikäisinä.
Onko tietty maalaavan näyttämisen tarve tässä markkinatalouden kasvuhokemahumussa jo rikkonut evoluution luoman aika-ajoittaisen harmonian?
____
HS-ote: "HELSINGIN SANOMISSA on tänä kesänä kirjoitettu aikuistumisesta. ...
~25-vuotiailla on "quarter life crisis" |QLC, eli paineita valita oma polkunsa loputtomien mahdollisuuksien maailmassa. Puolet ikäryhmästä tekee lapsia ja remonttia, puolet vetää Ibizalla kokaiinia Temusta tilatuissa peppuimplanteissa. Jollain matematiikalla siihen väliin jää iso joukko, joka ei ole päässyt haluamaansa kouluun, löytänyt kumppania tai osannut tarkkaan määritellä, mikä se oma juttu oikein olisi.
|QLC ~ https://en.wikipedia.org/wiki/Quarter-life_crisis -
"Suositussa psykologiassa neljänneselämän kriisi on eksistentiaalinen kriisi, johon liittyy ahdistusta ja surua elämän suunnasta ja laadusta ja joka koetaan yleisimmin ajanjaksona, joka ulottuu ihmisen varhaisesta 20-vuotiaasta 30-vuotiaiden puoliväliin [ 1 ] [ 2 ]. ] (vaikka neljänneselämän kriisi voi alkaa jo 18. [ 3 ] Kliininen psykologi Alex Fowke määrittelee sen "turvattomuuden, epäilyksen ja pettymyksen ajanjaksoksi, joka liittyy uraasi, ihmissuhteisiin ja taloudelliseen tilanteeseen". [ 3 ]"
Kolmeakymmentä ikävuotta lähestyvien ahdistusta työelämästä, perheen perustamisesta ja asumismuodon lukkoon lyömisestä värittävät esseisti Antti Röngän mukaan (HS 4.8.2024) seuraavat kysymykset:
Olisiko sittenkin pitänyt valita toisin? Onko jo myöhäistä vaihtaa elämää, aloittaa alusta koko touhu? .. "
HS-linkki ~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010654006.html
HS-otsikko: "Kolumni | Kuka antaisi elämäntaito-ohjeita aikuisille lapsille?"
__ __ __ __
IJL-kommentti: " .. ennen nuor-aikuusuutta (quarter life crisis) ovat murrosikä, esipuberteetti, lapsuus ja vielä usein kiukukas uhmaikä .. .. vauvoille riittäen huolenpito ja äidin tissit 👍 Kerrotaan myös "uhmiksen" esiintyvän aikuisenakin 👻 ..
__ __ __
Mutta!
Vakavasti ottaen; normaalina lapsuus-aikana - noin iällisessä vuosivälikössä 5 - 7 v - > - 16 - 19 v ratkaistaan paljolti omien vanhempien määrätietoisen - ja/ tai vapaan kasvatuksen peli.
Tuossa aikavälikössä luodaan pohjat "oman hedelmän" muun muassa kestävälle yhteiskuntakelpoisuudelle ja inhimilliselle yksilötason vastuunkannolle itsestä kuin myös läheisistään; hyväksynnällä erilaisuudesta, laumoittuvuudesta ja elämän historiallisestakin moniarvoisuudesta ..
__ __ __ __ __
Laumoittuvuus yhteenkuuluvuuden reviirikaipuuna |6
[ - tarkoittaen evoluution |7 luomaa omavaraisuuden tarvetta huolehtia ravinnonsaantonsa 🌿 sekä normaalilla tavalla lisääntymisoikeutensa 🍌, ..
.. huomioiden aika-ajoittainen niukkuus ja siihen liittyvä kilpailuhenkisyys "sopivalla" mittakaavalla! ]
Osataan huomioida ihmiskunnan tasapainoisuuteen tähtäävä laumoittuvuus (henkinen reviirillisyys yksilönä ja omana yhteenkuuluvuusryhmänä);
.. ja laumoittuvuus huomioidaan omalta tasapaino-akselilta (yhteisöllisyyden) kokemuksena --
.. myös sovitteellisestii henkilökohtainen yksilö-oikeus omanaan ja tyytyväisyysherkkyys havaita biologinen ympäristö, jossa kukin elää ja nauttii lopulta toimeentulovarannoista, jotka ovat hyvin hoidettuna niukkuuden vastakohtana jopa runsaat (varoen pitkäkestoista ylenpalttisuutta! |8) - tuottaen tyytyväisyyttä omaan elämään, mutta vain kohtuutena.
__ __ __
Evoluutio loi vuosisatamiljoonaisena jatkumona kaiken biodiversiteetin |9 kehityselämän moniarvoisuutena -- meille kaikille olioille.
Meidän on ihmiskuntana osattava lomittautua ja sijoittua moniarvoiseen ja toivottavasti lajirunsaaseen eliökuntaan, omin mahdollisuuksin olla erilainen -
- huomioiden myös muu lajirikkaan bioesiintymiskartan eliökunta - esimerkkinä nyt paljon puhuttuna jokihelmisimpuidenkin |R (raakku) mahdollisuutena elää ja lisääntyä .. ! ..
|R ~ https://keskustelu.suomi24.fi/t/18598841/raakut-ja-ihmiset-----kumpiako-on-quotliikaaquot -
|R ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2024/08/raakut-ja-ihmiset-kumpiako-on-liikaa.html -
"Raakut ja ihmiset .. -kumpiako on "liikaa*"?"
-S24FI & IJL-BLOG
__ __
Emme ihmisinä omista lopulta mitään, no - ehkä sosiaaliturvatunnuksen - senkin vain aikansa ..
-lainaa lopulta ollen kaikki se mistä muodostumme elonkaaressamme -kasvu- ja kasvatusvaiheineen.
__ __ __
Kasvatus ja sen tuoma mahdollinen puute voivat aikaansaada tuon HS-tekstin yllättävyyshuomion nuor-aikuusuuden päättämättömyys-/ kuin ratkaisukyvyttömyyden ongelmina -
.. isä ja äiti unohtivat jotain? -
.. kasvatuksen määrätietoisena tapana osoittaa rakkautta ❤️ ja välittämistä. Meillä on yllättäen vain kaksi peruspäämäärää - muiden tavoitteiden ollen vain työkaluja ja apuvälineitä noiden kahden päätavoitteen mahdollistamiseksi:
Lisääntyminen ja sen tuottaman rakkauden täyteisen hedelmän (=lapsen) kasvatusvastuu tuottamaan edelleen lisääntymistä - kunnes sukupolvittain kohtaamme kuoleman ☠️ |15
-joka sekin on luonnollinen tapahtumasarja elon jatkuvuushyötynä muille eliöille -- "syö tai tule syödyksi".
Olemme biologisessa kierrossa - jo miljoonia vuosia
__ __ __ __
Ylikansoitus ja laumoittuvuuden satunnainen ylitäyttö, kuitenkin rajalliseen elinpiiriimme - uhaksi meitä elättävälle luontobiologialle |10 ja elämän monimuotoisuudelle? |11
__ __ __
Evoluutio pitää lopulta huolen omana "kasvatusmetodina" - järjestäen ylitäytön (liikakansoituksen elinpiiripinta-alaan nähden) raivauksen tasapainotilaan; jopa ihmiskunnankin osalta - esimerkkinä joskus raivoavat yli Maanpallomme ulottuvat pandemiat; vaikkapa mustasurmana |12.
Kaikkeen tuohon tulisi kasvatuksen ulottua oppimisena ja ymmärryksenä lapsien saamiseksi elonradalle valmiina kohtaamaan niin niukkuuden kuin runsauden näyttö- ja vertailutaloutena |13.
Yksinkertaista, eikö? 🐝
__ __ __
__ __ __ __
EKSTRA 02
Kasvatusvastuu
~ https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/88284/gradu00100.pdf -
Terttu Arajärvi
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2014/02/prof-terttu-arajarven-muistohaastattelu.html -
"Professori Terttu Arajärven muistohaastattelu Yleisradiossa"
-kirjoitus vuodelta 2014
~ https://keskustelu.suomi24.fi/t/18594874/quotkatkennut-oksaquot---yhteiskunnassamme-juuri-nyt -
""Katkennut oksa" - yhteiskunnassamme juuri nyt" [8|186]
Kasvatusvastuusta - YLE
~ https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/29/kenen-kasvatusvastuu-paivakodin-vai-kodin -
"Kenen on kasvatusvastuu – päiväkodin vai kodin?"
Perhe- ja koulukasvatus -onko tilanne karannut käsistä - MTV3
"Millainen vastuu koululla on lasten kasvatuksessa?"|KK -- Koulukiusaaminen ja -väkivalta -kirjoituksia viimeisen noin vuoden ajalta
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/06/tarkka-silma-huomaa-lasten-ja-nuorten.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/04/kansalaiskirjoitus-koulu-ja.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/03/eu-tasoinen-ilo-oppia-mentaliteetti.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/04/kouluhairinnalle-rajat-sopimisen.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/04/iloa-oppia-kaikki-mukaan-ketaan-ei.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/03/ilo-oppia-kansalaiset-kerasivat-tyota.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2021/01/kansalaistalkoot-asetetaan-stoppi.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2016/10/nuoret-huutavat-aanettomasti-hataansa.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2013/10/koulukiusaajasta-tyopaikkakiusaajaksi.html -
~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2006/11/kuinka-moni-koulukiusaaja.html -
..
_
157230
| 11 SUOMI24 111 | VU | FB | Vapaa sana | FB TILANNEHUONE | X |
______
ILU-MEDIA
IJL-Productions
_________
Kansalaiskirjoittaja
Ilkka Luoma
YMPÄRISTÖTEOLLISUUS
https://www.ymparistoteollisuus.com
060824 -Total Visits: 1388084 Total Visitors:189321
-- --
|
https://www.jontikka.blogspot.com
IJL-kommentteja HS-artikkeleihin
__
e
UPI-FIIA: NATOn YDINASEPELOTE ja Suomi
Presidentti Urho Kaleva Kekkosen kunniaksi ja muistoksi - tämän jälkeen meillä ei ole ollut karismaattista maan isää ja johtajaa - ehkä presidentti Mauno Henrik Koivisto?
_ __
IJL-BLOG PHOTOS from SHUTTERFLY
1 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/5f17490d-78fc-4033-92de-1451606a447e -
2 Folder ~ https://photos.shutterfly.com/story_invite/a03e627a-84e7-4b50-aaf4-c25a6cb9447f -
3 Folder ~ https://link.shutterfly.com/UQ9xwlybzGb -
4 Folder ~ https://link.shutterfly.com/OponNvlSyKb -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti