Piirros ~ http://www.mensa.fi/wordpress/wp-content/uploads/2017/12/pro_gradu_matti_gronlund.pdf - lisätty 25042020.
*
Lisävuosi tietämättömille nuorille – 10-luokka valituille, vai yksilöllinen koulutus lahjakkuuksien ja ominaisuuksien mukaisesti. Emme tiedä, koska päämäärät ovat eri aatteilla (puolueilla) niin erilaiset. Toiset vaalivat yksilöllistä kilpajuoksullista menestystä ja toiset vaativat inhimillistä tasa-arvoa ja ristiriitoja herättävää tasapäistämistä.
Tosiasioita on ainakin kaksi – yhteiskunnat teknologioineen ja säätelyineen monimutkaistuvat kuin myös tasa-arvon valvonta demokratiana lisääntyy, byrokratian kasvaessa. Toinen tosiasia on se, ettei meillä kaikilla ole yhtä hyvät lähtöedellytykset – puutteena geeniperimä, raha, asumisolosuhteet, vanhempien ymmärrys kasvatuksen ja ohjauksen merkityksestä kuin joidenkin heikkous ihannoida katujen lakia ---
Koulutus on numero kolme – heti lisääntymisen ja kasvatuksen jälkeen se on oleellinen ominaisuus jatkumossa, jos tavoitteena on yhteiskuntakelpoisuus, vastuunkanto ja sukupolvisopimuksen ylläpito.
[ = Sukupolvisopimuksella tarkoitetaan aktiiviväestön huolehtimisoikeudesta ja -velvollisuudesta jo aktiivityönsä tehneitä kohtaan– tosin meillä siihen on varattu etukäteiskerättyä rahaa (paljon tapertila olevat eläkevakuutusyhtiöt) – kultakin kykyjen ja mahdollisuuksien mukaisesti]
[2006] Monimutkaistuva yhteiskunta vaatii yleissivistävämpää, empaattisuuteen pyrkivää, kilpialua edistävää ja lopussaan kjatkuvan erikoistumisen kouluttamista – päivityksineen ja yllättävine tilanteineen, joissa pitää vaihtaa alaa radikaalisti --- ~ ilkkaluoma.blogspot.fi/2006/08/monimutkaistuva-yhteiskunta-vaatii-yh.html -
Normaaleissa
tapauksissa
jokainen lapsi syntyy lähtökohdiltaan suunnilleen samoissa
menestystekijöissä tähän kulutuksen täyttämään
markkinamaailmaan. Lapsen kaksi ensimmäistä vuotta on
superoppimisen aikaa, joka ei enää koskaan palaa. Monimutkaistuva
yhteiskunta vaatii jatkuvaa läpi elämän tapahtuvaa
kouluttautumista.
Yksi maailman rikkaimmista miehistä,
Microsoftin
perustaja Bill
Gates,
peräänkuuluttaa amerikkalaisten menestymättömyyttä maailman
yliopistojen "taitavuuskilpailuissa". Kaukoidän nousevat
maat tuottavat nyt yliopistoistaan uusia ahkeria ja uteliaita kykyjä
luomaan uutta markkinatalouden ihmettä vanhoihin kulttuureihinsa.
Kisa maapallon työn ja koulutuspaikkojen uudelleen jaosta on käynnistynyt
Koulutus
ja motivaatio ymmärtää ovat monimutkaistuvassa yhteiskunnassa
kaiken perusta. Toinen perusta on havaita luonnon kestokyky ja
ihmisen jaksamisen rajat. Elämä ei ole pelkästään työlle ja
ansainnalle. Elämä on itseasiassa vuosimiljoonia ollut geenistön
eteenpäinvientiä, turvaten sukulaisuusominaisuukisen siirtymä
tulevaisuuteen.
Lapsien uteliaisuus on suurimmillaan ennen noin kahta ikävuottaan. Oppimisen prosessit ovat tuolloin hyvin voimakkaita ja tuolloin tapahtuva huolehdinta, yhdessäolo ja yhteenkuuluvuuden luonti ratkaisevat paljolti, kuinka tulevaisuus sujuu.
Lapsien uteliaisuus on suurimmillaan ennen noin kahta ikävuottaan. Oppimisen prosessit ovat tuolloin hyvin voimakkaita ja tuolloin tapahtuva huolehdinta, yhdessäolo ja yhteenkuuluvuuden luonti ratkaisevat paljolti, kuinka tulevaisuus sujuu.
Varttuva lapsi oppii vanhemmistaan,
mutta
useasti vaikutteet tulevat kiirerytmisessä markkinamekanismissa
enempikin koulusta, kaduilta ja kavereilta. Vaikutteet ja mallit
imetään alussa äidinmaidosta ja myöhemmin myös ulkoisista
tekijöistä, joiden vilpittömänä vaikuttimena ei ole lapsen ja
nuoren aito kehitys.
Kehityksen
aitouden ja vilpittömyyden takaavat vain vanhempien pyyteetön
esimerkki, oppi ja mallin näyttö uteliaisuuteen
ja jatkuvaan haluun oppia
vapaaehtoisesti itsestään ja ympäristöstään.
Vielä
peruskoulun alaluokilla lähtökohdat ovat suunnilleen samat
Motivoiva
leikkimielisesti kilpailuhenkinen yrittäminen ja oppimisen
uteliaisuus rakentavat pohjaa yksilölliseen ja myös tiimihenkiseen
kehitystyöhön ensin oppimisena ja myöhemmin työtehtävissä
osaamisena. Uteliaisuus ratkaisee. Kysymykset ovat luodut
ratkaistaviksi.
Esimerkki ja omat toimenpiteet malleina lapsilleen ovat avainasemassa
Jos
luet paljon, on todennäköistä, että lapsesikin lukevat. Jos
rakentelet kädentaitojasi paremmiksi, niin todennäköisesti
lapsesikin ryhtyy vasaraan, ruuvimeisseliin ja yleismittariin. Jos
harrastat luonnossa kulkua, niin voisi arvata lapsenkin omaavan
vilpitöntä hyväksyntää luonnonarvoihin.
Suurin arvo on kuunnella mitä lapsille ja nuorille kuuluu
Ole
myös utelias jälkikasvuasi kohtaan. Älä pakota, äläkä ohjaile
omien tarpeidesi mukaisesti. Kannusta uteliaisuuteen pohtia uusiakin
malleja ja oppisuuntia. Ennenkaikkea anna aina vastaus kun kysytään,
älä makaa sohvalla ja vastaa työkiireidesi selityksella väsyneestä
olosta johtuvaa osallistumattomuutta.
Osallistu
ja opasta aina kun huomaat epätietoisuutta
Älä
myöskään yritä tuputtaa omia epävarmoja tai nimen omaan niitä
luulemiasi varmoja mielipiteitä. Anna ratkaisun avaimia, kehoita
pohdintaan omaehtoisesti, mutta älä jätä koskaan lopulliseen
pulaan.
Osoita
hyväksyntää!
Lopuksi lapsille ja nuorille voisi osoittaa hiljaista hyväksyntää onnistumisista ja vilpitöntä iloa tavoitteiden saavuttamisesta. Lapselle ja nuorelle on tärkeintä havaita vanhempien tyytyväisyyttä heidän itsensä aikaansaamista onnistumista.
Lapsien
menestyksellä ei kannata koskaan ylpeillä omissa kaveripiireissään;
he
eivät ole aikuisten menestysnappuloita
oman menestymättömyyden korvikkeeksi. Uusi sukupolvi on kuitenkin
aina omansa näköinen ja toimii uusien vaikuteyhdistelmien
ohjaamana, jossa vanhemmat ovat yksi tärkeä osatekijä.
...
Suomen
tulevaisuus on juuri nyt kouluissa ja opinahjoissa. Antakaamme heille
menestyksen avaimia, joilla ongelmalukot avautuvat pohdinnan jälkeen,
mikä on mihinkin sopiva avain.
...
EXTRA
– Tyttöjen ja
poikien pisa-tutkimuksen tulos
…
KUVATEKSTI
-
Oye
como va
-
sointui kauniisti lauluksi hyvin tyttövaltaisesta esiintyjäjoukosta
estraadilta, missä nuoriso esitti osaamistaan kiinnostuneille
vanhemmille lukion avoimien ovien päivillä 12. marraskuuta 2005.
Ressun
lukio – Helsinki.
...
Ilkka
Luoma
...
doc.:
elamankoulutus_13122013.doc – OpenOffice Writer
BLOG
27850
604
| 5555
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti