*
...
"Kiinasta tilatut hengityssuojaimet olivat pettymys – Markkina on kaaoksessa ja ostoksia tehdään sokkona, sanoo Huoltovarmuuskeskuksen johtaja" -HS
..
IJL-kommentit 1 & 2
1 - Keskiöön on noussut kaikessa kiireessä Koronavirussuojien kauppa kiinalaisten yritysten kanssa - muun muassa maskit ja hengityssuojat; suojaamaan hoitohenkilökuntaa kriittisissa sairaalaolosuhteissa.
Nuo kertakäyttöisyydet ovat bulkkitavaraa (myös ammattilaadussa), joilla on standardit - Kiinassa omansa ja usein EU' ssa ja Suomessa omansa - usein erilaiset kuin Kiinassa. Kiinassa nuo Suomeen toimitetut virussuojatuotteet saattavat olla käytössä kiinalaisissa sairaaloissa!
Onnistunut kauppa edellyttää, että ostaja tietää tarkasti mitä haluaa ja osaa sen selostaa - dokumentein, esimerkein ja mallikappalein sekä selostein millaisia standardeja edellytetään ja niistä omat dokumentit. Tämä on Kiina-kauppojen arkipäivää. Tosin nyt ollaan oltu aivan poikkeavan kiireen kanssa liikkeellä. Arkipäivään kuuluu myös varmentaa, että myyjä on varmasti tietoinen kaikista vaateista! Tämä täytyy osata tehdä tahdikkaasti.
Ostajan täytyy osata tunnistaa todellinen kiina-asiantuntija kuin myös hallita myyjän valinta - usein tarjousten pohjalta, mutta tässä täytyy tuntea myyjä - se edellyttää henkilökohtaisia suhteita, tuntemusta ja ymmärrystä kuinka Kiinassa toimitaan - oman luottoverkostonsa [!] kautta. Tämä on ehkä se tärkein tekijä - tuntemus ja jo aiemmin luotu luottamus - puolin ja toisin.
Ostajan täytyy osata selostaa tarpeensa niin, että se on varmasti myyjän tiedossa, vieläpä siten, että tässä kohdin - Kiinassa oleva luottovarmistusverkosto huolehtii valvonnan (Kiinassa kiinalaisin menetelmin) - aina tuotannon aloittamisesta sen viimeiseen pakettiin ja tässä kohdin lentokentälle menoon ja oikeaan koneeseen.
Tämä toiminnan luottovarmistuksen yhteys suomalaiseen kiina-konsulttiin on jatkuva ja varmennukset kuitataan jokaisessa checking-point' ssa kerrallansa - yksinkertaisin ennalta sovituin kuittauksin > [2]
.
Tasavallan presidenttikin kaipailee yhteistyötä ja valinnan onnistumisia - myös yksityisten toimijoiden taholta!
...
Pääministeri nuhteli terveystoimijoita varmuusvarastojen puutteista, presidentti kehotti lopettamaan ”keskinäisen syyllistämisen”
..
Ilkka Luoma
Tässä suojamaski ja hengityssuojatilanteessa olisi ollut viisasta lennättää yksityiskoneella asiansa osaava kiina-konsultti Kiinaan selvittämään tilaus kaikkine vaateineen ja varmennemenetelmineen, jo ennen kuin tuotanto polkaistiin kiinalaisessa tehtaassa käyntiin.
Tämä valtion kauppa on ollut tuote edellä - rahasta ei niinkään puhuta. Tässä tilanteessa raha kuitenkin puhuu ja ostajan vaade täyttyy, mutta se pitää valvoa - paikan päällä. Tämä ymmärretään Kiinassa ja ovat tyytyväisiä, jos näin käy - varsinkin erittäin kiireellisissä kriisitilannetilauksissa. Kiinalaiset ammattilaiset arvostavat sellaista suomalaista kiina-osaamista, jossa tiedetään mitä halutaan - viimeistä pilkun puolikasta myöten.
Kaikki tämä maksaa, mutta näissä erikoistilanteissa 7-12 prosentin lisäkulu ei merkitse mitään, jos sillä taataan tilauksen täysi 99,9 prosentin varmuus - laadun, sopivuuden, määrän, aikataulujen ja maksun kohtaamisen osalta siten, miten se oli tarjouksessa - yhdessä tarkastettu ja hyväksytty. Toki kauppa voidaan reklamoida, mutta saattaa olla, että 'kurki ehtii kuolla, ennen kuin suo sulaa'. Siksi nämä edellä olevat varmistuksen poikkeusmenetelmät.
Tässä kohdin, kun kyseessä on aivan erityistapaus - jo kiireenkin osalta, sekä standardien epäselvyys 'myyjä - ostaja' -välillä tuotti tilanteen, jossa ammattilaatu tuotiin vaativana kuluttajalaatuna - sopien muun muassa vanhainkoteihin. Myyjän olisi pitänyt tietää , että nyt operoidaan ammattitasoisen laadun kanssa. Tiesikö?
Jos nyt osataan asia, seuraava toimitus on ok. Nytkään tuotteet eivät menneet hukkaan - vaan vaativana kuluttajalaatuna kelpasivat ei niin vaativiin olosuhteisiin. Hyvä näin.
On mainittu, että suojavälineiden hinnat olisivat olleet kymmenkertaiset - olikohan näin? Kuka tai ketkä mahdollisesti vetivät välistä? |* e