UTELIAISUUS|2967|530170|KUVITELMAT
Tämän vuoksi mielikuvaharjoittelua pitäisi käyttää paljon enemmän hyväksi esimerkiksi aivohalvaus- ja kipupotilaiden kuntouttamisessa, vaatii HYKSin neurologian klinikan ylilääkäri Nina Forss.
Utelias nero - Albert Einstein; aivotkin "Elämä on"| * jälkeen hukassa |0 ..
Vilpitön utaliaisuus vie herkästi syvällisesti ajattelevan kuvitelmien atmosfääreihin ---
Lisäys tehty: 14.09.2024
Albert Einstein
TV 1 esitti maanantaina 18.4. 2005 (!) kiehtovan dokumentin tai oikeammin erään kuvitelman |1 ehkä nykyaikamme maineikkaimmasta ihmisestä Albert Einsteinista. Hänen kaava E=mc2 on käynyt lähes kaikkien huulilla sitä tarkemmin ymmärtämättä.
Einstein oli kiistaton älykkö tieteessä ja "hankalikko" kotona. Einstein oli juutalainen, jolla meihin nähden oli nuorena kutakuinkin samat lähtökohdat tyydyttää uteliaisuuttaan kuin meillä keskimäärin.
__ __
PIKANA- HS | Lukijat
HS-linkki ~ https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010690785.html -
HS-otsikko: "Kuvittelukyvyllä on tärkeä rooli oppimisessa ja taitojen hankinnassa
Lukijan mielipide | Kuvittelukyky on tärkeä myös tunteiden kokemisessa."
HS-ote: " .. Se, ettei kykene luomaan mielessään kuvaa jostakin asiasta, kertoo kuvittelukyvyn puutteesta. Kuvittelukyvyllä tarkoitetaan sitä, että ihminen luo mielikuvia omassa mielessään, usein tahdonalaisesti, tai kuvittelee sellaista, mikä ei ole näkyvillä. Voimme esimerkiksi kuvitella miltä ystävän kasvot näyttävät, vaikka tämä ei seisoisi edessämme. .. | ..
__ __
IJL-kommentti ~ https://ilkkaluoma.blogspot.com/2005/04/miksi-jotkut-ovat-uteliaampia-kuin.html -
"Miksi jotkut ovat uteliaampia kuin toiset?" -vuodelta 2005!
__ __
Kuva 2
Katso: https://ilkkaluoma.blogspot.com/2005/04/miksi-jotkut-ovat-uteliaampia-kuin.html -
__ __ __
Uteliaisuutta pidetään (joskus) kiusallisena tai hyvinkin innostavana,
... kuinka milloinkin arvioija haluaa ihmistä määritellä. Lapsi on suunnattoman utelias ensimmäiset elinvuotensa ja sitä pidetään hauskana ja itsestään selvänä ilmiönä. Vanhemmat ovat ylpeitä kehittyvistä lapsistaan, ja nimenomaan tuo uteliaisuus tai tiedon etsintä generoi tyydyttämään tyhjiä kohtia aivoissamme saaden havainnoinnin, oivaltavuuden ja päätelmänteon mahdolliseksi.
Lapsen kasvaessa meille aikuisille syntyy häveliäisyys mielestämme liiasta uteliaisuudesta,
... joka rajaa toimiamme ja tekojamme lapsiamme kohtaan. Monilta se tappaa lopullisesti uteliaisuuden ja tuo tilalle staattisen toimijan roolin, jossa tärkeimpinä tekijöinä ovat turvallisuus, perinteen jatkuvuus ja kammo muutoksia kohtaan.
Sitä vastoin utelikko, joka jaksaa ihmetellä ja kysyä luonnolta kuin itseltään loputtomasti - miksi?, miten? kuinka se on mahdollista tai ratkaisevasti - mikä sen aiheuttaa? -nämä tietämyksen janoajat ja hermosolujensa kiusaajat löytävät silloin tällöin sen oivalluksen ja idean, josta voi syntyä keksintö.
Miksi toinen on utelias ja toinen ei?
Sanotaan, että utelias haluaa tietää, sanotaan myös hänen tyydyttävän aivollista himoaan kuin nälkäinen syödessään ylisuurta annostaan lopputuloksena ravinnelisä vatsan ympärillä. Samanlaisella tiedollisella vararavinnolla utelias tyydyttää aivojansa, jotta aivojen sähköimpulssit voisivat löytää uusia reitityksiä oivaltamaan uutta, siis keksimään jotain sellaista, jota ei ole aiemmin lausuttu.
Lienee tosiasia, että kaikki tieto on jo olemassa,
... se vain ei ole kaikki tiedostettuna meille ihmisille. Tieto on aina läsnä, kuten sekin tieto, joka on aikojen alusta olemattomuuden räjähdyksenä singonnut maailmojen ääriin, jota nyt kalastelemme suuremmilla ja suuremmilla havaintovälineillä.
Tiedon läsnäolo on konkreettinen, se suurempikin kaukoputki on edelleen omassa havaintovälineessämme kiinni eli silmien tai tietokoneen näytön kautta aivoissamme. Tieto konkretisoituu meille vain aivoissamme. Kuinka aistiton henkilö havaitsee ympäristön? Tieto on aina läsnä ja se havaitaan vain kemiallisen prosessin mahdollisesti aikaansaamana ymmärryksenä kunkin oman käsityskyvyn puitteissa.
Siepattu tieto
Utelias on herkempi sieppaamaan tiedon tai vielä meille tuntemattoman ja havaitsemattoman väliaineen tai säteilyn, joka kommunikoi aivojemme kanssa. Ihminen saa paremman tuloksen 100 metrin juoksussa, kun hän treenaa oikeita lihaksia, samoin uteliaisuus treenaa aivoja; se voi synnyttää uusia hermosoluyhteyksiä tai se muodostaa jotain muuta, mitä emme vielä tiedä. Kuitenkin tiedämme toisten olevan herkempiä uteliaisuudelle ja keskittymiselle, joka aikaansaa sopivissa oloissa oivalluksia ja ideoita jäsentelyä varten.
Perusrakenteiltaan meidän aivomme eivät pienimmissä osasissaan, atomitasolla eroa toisistaan;
... ne eivät itse asiassa eroa juurikaan esimerkiksi torakan aivoista, tosin aivotilavuutemme kudosmassana on suurempi, käyttöaste jää vielä tuntemattomaksi suureeksi. Erona vuosimiljoonainen kehitys on saattanut kehittää uteliaisuuden pois torakalta, koska sen konseptit ovat jo täydelliset jatkamaan sukua kiistattomalla ylivoimalla.
Oliko uteliaisuus vain muinoinen välivaihe harmoniaan ja keskinäissovinnaisuuteen vai olisiko uteliaisuus keskeneräisen ihmisen yksinoikeus, koska meidän kehityksemme on vielä välivaiheessaan? Tosin jotkut eläinlajit ovat ihmisen näkökulmasta vilkkaan uteliaita, varsinkin kasvuvaiheessaan.
..
158533
__
| 16 SUOMI24 100 | ED |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti