sunnuntaina, joulukuuta 01, 2019

Vihertyvä Kiina on meille suomalaisille suuri mahdollisuus!


Suomen presidentti Sauli Ninistö oli ensimmäinen läntisen maan valtiojohtaja, joka sai kutsun Kiinaan, kun sen presidentti Xi Jinping oli aloittanut oman virkalautensa --- hoksasikohan Sauli tämän? 

*

...
Kiina on noussut maailmallisesti jo duopolin toiseksi toimijaksi ---

1 - Kiina on maailman vanhin yhtäjaksoinen korkeakulttuuri, joka oli jo 1400 -luvun alkupuolella maailman mahti – niin merenkulussa kuin kaupassa. Kiina ulotti tuolloin keisari Zhu Di' n aikana dzonkkilaivastonsa ”kaikille maailman merille” - suurempina kuin oli kuunaan nähty. Kiina on enempikin kauppias- kuin sotakansaa. Tänään eniten maailmassa sotii Yhdysvallat.

[2018] Taloutta - mediaisku oli talouskirjoitus Helsingin Sanomissa ---

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005836980.html – Mielipide /Vieraskynä – ekonomisti Tuuli Koivu/ Nordea – otsikolla ja ingressillä:
Kiina on jäänyt oman talousmallinsa vangiksi. Kauppasotaan ajautuminen on Kiinalle vahingollista, mutta maan on vaikea avata talouttaan Yhdysvaltojen vaatimalla tavalla.
Kirjoittaja lähtee liikkeelle itselleen itsestään selvästä olettamuksesta, että Kiinan on sopeuduttava maailmanlaajuisesti pienen lännenmiehen vähemmistön määrittämälle talousmallille.
Kiina on omansa ja luo omankaltaistaan talous- ja yhteiskuntamallia
mittakaavakysymyksenä. Kiina edustaa maapallon ihmispopulaatiosta noin kahtakymmentä prosenttia; voimme kuvata sitä myös näin: 1,4/7,8. USA' n vastaava on 0,34/7,8.
On arvattavissa, että oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo huomioiden Kiina näkee oikeudekseen saada kokonsa mukainen osuus pallomme varannoista ja myös vastuista.

Kiina on suurin valtio ympäristökuormittajana
Kiinalaiset osaavat kuitenkin katsoa todellisuutta kumuloitumisen näkökulmasta - hiilidioksidin viipymä ilmakehässä on pitkä ja näin onkin katsottava maailmantalouden päästöjä kumuloituneena 100 vuodelta.
USA on suurin päästäjä maailmanpoliisina* viimeiseltä 80 vuodelta. Tilastot menevät ympäristökuormituksen osalta vieläkin hurjemmiksi, kun katsotaan lukuja per capita.
Kiina hakee tasapuolista vastuuasemaa. Kiinalla on maailman suurin valuuttavaranto ja maailman suurimmat saatavat, muun muassa US' n liittovaltiolta noin 1 100 miljardia USD.>


...

HS:

”Seesam, aukene” on Kiinalle ”Belt and road”

...
Ilkka Luoma 

2 - Kiina on jo maailman suurin talous - bkt/PPP - IMF 2014/-15

Kiina on velkaa sisäisesti ja Kiina on samalla yksi kullan suurista ostajista, kuten myös Venäjäkin. Suunnitteleeko Kiina valuuttansa kultasidosta, tätä emme tiedä, mutta olisi kiintoisaa, jos Venäjällä ja Kiinalla olisi yhteinen (osin?) kultaan sidottu valuutta.

Kiina on maailman suurin liukuhihna ja BKT PPP mitattuna IMF' n mukaan maailman suurin talous jo 2014 alkaen. Venäjä on taas maailman suurin yksittäinen raaka-aine- ja energia-aitta. Näin katsottuna Kiinan ja Venäjän yhteistoiminta on pragmaattisen loogista – nyt myös puolustusyhteistyönä.

Maailma ei voi olla vain lännen määräysvallassa, jo pelkästään kiinalaisia on enemmän. Kiina ja Intia ovat liki puolet maapallon väestöstä. Niin Intia kuin Kiina ovat BRICS-maita, kuten Venäjäkin.

Kiinan toiselle kaudelle valittu presidentti Xi Jinping on jo kertonut, että kiinalainen yhteiskuntamalli on vientituote. Kiina astelee osin omia polkujaan, kuten se teki jo 1400-luvulla, mutta mitä tapahtui keisari Zhu Di' n kuollessa – se onkin jo oman kirjoituksensa arvoinen.

...
Tänään Kiinan Silkkitiet suuntautuvat kaikkialle sinne mistä löytyy kulutusta ja tarvetta kiinalaiselle tuotannolle.


EKSTRA - Eräs silkkitiesuunnitelma on Koillisväylä, jonka erääksi Euroopan päätesatamaksi suunnitellaan Petsamon Liinahamaria, joka olisi vuokrattu Suomelle - Venäjältä, kuten Saimaan kanava. Vuokraan kuuluisi myös ratapohja Suomen puolelle Jäämeren rataan, jonka Kiina rahoittaisi, kuten Liinahamarin kokonaan uuden satamankin.

Miksi näin? 
Siksi, että Suomi on Nato-vapaa maa, sotilaspoliittisesti puolueeton, ja Kiina haluaa sotilaallista puolueettomuutta kauppareiteilleen. Samalla tuonne Liinahamariin laskisi ja lähtisi Koillisväylän datakaapelin maihintulo ja -lähtö. Koillisväylä on Kiinan toiveissa, koska se on lyhin merireitti Eurooppaan. Moskova on tietoinen Kiinan Liinahamari suunnitelmasta - uskotaan Kremlin olevan myötämielinen vuokrauksen osalta! e


...

Ei kommentteja: